Stocznie, Statki

Wkrótce do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA wpłynie Vectis Osprey - ciekawy statek wielozadaniowy o nowatorskim kształcie części dziobowej kadłuba, poprawiającym dzielność morską i osiągi przy redukcji zużycia paliwa.

Statek jest nowy, przekazany do eksploatacji w maju br. przez stocznię chińską. W gdańskiej stoczni otrzyma uzupełnienie konstrukcji stalowej. Vectis Osprey spodziewany jest na redzie Gdańska w nocy 12/13 pażdziernika.

Jednostka jest czwartym, ostatnim z pierwszej w świecie serii tego rodzaju statków. Pierwszy, przekazany w styczniu, to Vectis Eagle, kolejne Vectis Falcon i Vectis Harrier. Statki, należące do brytyjskiego armatora Carisbrooke Shipping, reprezentują typ Groot Super Green 8500, z dziobem Groot Cross-Bow.

Cross-BowVectis EagleRenderyzacja Groot Super Green 8500

Groot Cross-Bow, to specjalny kształt części dziobowej statku poprawiający jego dzielność morską. Oznacza to, że w trudniejszych warunkach pogodowych, przy większej fali, statek o takim dziobie może płynąć szybciej, niż jednostki o koncencjonalnym kształcie kadłuba, a przy prędkości zwykłych statków podczas sztormowania, jednostka z Groot Cross-Bow zużywa mniej paliwa.

Autorem tego opatentowanego rozwiązania jest biuro projektowo-konsultingowe Groot Ship Design z Holandii, posiadające oddział także w Polsce.

Vectis Osprey - charakterystyka podstawowa:

nr IMO: 9594286
nr budowy: 940
przekazanie do eksploatacji: maj 2012
rodzaj statku: niskoemisyjny drobnicowiec wielozadaniowy
stocznia: Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Co Ltd, Chiny
port macierzysty: Cowes
państwo bandery: Wielka Brytania
towarzystwo klasyfikacyjne: Germanischer Lloyd
notacja klasy: 100 A5 E3 G IW NAV-O BWM DBC DG Multi-Purpose Dry Cargo Ship, Equipped for Carriage of Containers,
Strengthened for Heavy Cargo Machinery: MC E3 AUT EP
klasa lodowa: Finnish Swedish 1A
długość całkowita: 109,92 m
szerokość konstrukcyjna: 17,40 m
wysokość boczna do pokładu głównego: 11,40 m
zanurzenie: 8,00 m
wysokość od wodnicy pływania do topu najwyższego masztu: ok. 31,40 m
nośność: ok. 8557 t
tonaż pojemnościowy brutto (ok.): 6190
tonaż pojemnościowy netto (ok.): 2574
pojemność ładowni: 10 688 m(376 630 cbft)
pojemność zbiorników
- paliwo ciężkie: 255 m3
- olej napędowy: 222 m3
- balast wodny: 3666 m3
- woda pitna: 69 m3
prędkość eksploatacyjna: ok. 12,00 węzłów
zużycie paliwa: ok. 10 t/doba (IFO 380 cst)
prędkość ekonomiczna: ok. 10,00 węzłów
zużycie paliwa: ok.: 8 t/doba (IFO 380 cst)
moc napędu głównego: 2400 kW (de-rated)
średnica śruby napędowej: 4,29 m (nastawna, w dyszy)
ster strumieniowy dziobowy: 400 kW, średnica śruby 1300 mm 
silnik napędu głównego: MAK 6M32C
silniki pomocnicze: 2 × CAT C-18 Acert DITA, 400 ekW, 1500 obr/min.
prądnica zawieszona: AEM SE 400 S4, 525 kVA, 1500 obr/min.
awaryjny zespół prądotwórczy: CAT C-18 Acert DITA, 275 ekW, 1500 obr/min.
ładownia - jedna o wymiarach:
długość: 70,00 m (na dnie) / 76,30 m (na wysokości międzypokładu); szerokość: 13,80 m / 8,28 m; wysokość: 11,30 m (5,30 do międzypokładu)
międzypokład: 12 paneli (70,00 m × 13,80/8,28 m).
prześwit ponad / pod międzypokładem: 5,27 / 5,35 m
grodzie dla ładunków masowych (zboże): 4 grodzie składające się z 8 paneli międzypokładu
wymiary luku: 76,30 m × 13,80 / 8,28 m
wentylacja ładowni: 12 wymian powietrza na godzinę
ładowność kontenerów: 204 TEU w ładowniach, 173 TEU na pokrywach lukowych (razem 377 TEU)
żurawie pokładowe: 2 × 80 t przy wysięgu 15 m (maksymalny wysięg: 24 m - DOR 45 ton)

Groot Cross-Bow - badania modelowe

Groot Super Green 8500 - animacje komputerowe

Gotowy statek typu Groot Super Green 8500 - Vectis Eagle

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6916 3.7662
EUR 4.2384 4.324
CHF 4.5157 4.6069
GBP 5.0218 5.1232