Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się dzisiaj uroczystość  nadania imienia jednostce typu Platform Supply Vessel Lewek Aquarius.

Orkiestra Marynarki WojennejW środku pani Lai Li Fang, po lewej Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding S.A. Lewek Aquarius

To już drugi statek z serii PSV budowanej obecnie dla Dumna matka chrzestna.armatora - Lewek Shipping Pte Ltd., będącego spółką zależną Pamiątkowe zdjęcie.Z polskiej stoczni do Singapuru.Ezra Holdings z Singapuru. Chrzest pierwszego - bliźniaczego statku o nazwie Lewek Andes odbył się 29 marca br. Obecnie pracuje on już w rejonie Zachodniego Wybrzeża Afryki. Dzisiaj druga jednostka tego typu, o numerze budowy B 852/2, po tradycyjnym rozbiciu butelki szampana przez panią Lai Li Fang, otrzymała imię Lewek Aquarius.

Oba statki budowane są wg projektu polskiego biura konstrukcyjnego MMC Ship Design & Marine Consulting  Sp. z o.o. (projekt MMC 887 CP) pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping. Są to wielozadaniowe jednostki do obsługi przemysłu wydobycia ropy naftowej i gazu spod dna morskiego (offshore). Będą transportować na platformy wiertnicze ładunki sypkie oraz materiały eksploatacyjne wykorzystywane w przemyśle offshore. Zamontowane pod pokładem zbiorniki ze stali nierdzewnej wyposażone w pompy hydrauliczne wraz z systemem pianowym na pokładzie zapewniają bezpieczny transport metanolu. Statki te mogą także pełnić funkcje gaśnicze i ratownicze (podejmowanie do 300 ofiar wypadków na morzu oraz zbieranie rozlewów olejowych).

Wyposażone zostały w napęd hybrydowy, który umożliwia ekonomiczną eksploatację i mniejsze zużycie paliwa, co minimalizuje niekorzystne oddziaływanie na środowisko. Napęd ten składa się z klasycznej linii wałów z przekładnią redukcyjną i wyjściem PTH (Power Take Home) oraz systemu napędu elektrycznego Blue Drive firmy Siemens. Dzięki temu rozwiązaniu statek może pracować w 3 trybach: diesel elektrycznym (napędzany dwoma silnikami elektrycznymi), bezpośrednim (napędzany dwoma głównymi silnikami spalinowymi poprzez klasyczną linię wału) oraz hybrydowym (jednocześnie pracujące silniki elektryczne i spalinowe). Jednostka wyposażona jest w system dynamicznego pozycjonowania DP2 (IMO Class 2).

Jak nam powiedział dyrektor zarządzający spółki Ezra Holdings Ltd. (działającej na świecie pod brandem operacyjnym EMAS) Lionell Lee, oba zbudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding statki PSV są największe, najnowsze i najnowocześniejsze wśród 85 jednostek różnych typów pływających we flocie tego armatora, który działa w 16 lokalizacjach na świecie znajdujących się w Afryce, obu Amerykach, Azji – Pacyfiku i Europie.

Główne parametry statku:

Długość całkowita – 87,90 m
Szerokość – 18,80 m
Wysokość boczna – 8,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne – 5,90 m
Prędkość – 15 węzłów
Nośność – 5200 t
Załoga – 60 osób

Obecnie stocznia Remontowa Shipbuilding buduje także serie statków PSV dla armatorów amerykańskich, m.in. Edison Chouest i Gulfmark.

Zdjęcia i film: Czesław Romanowski

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6916 3.7662
EUR 4.2384 4.324
CHF 4.5157 4.6069
GBP 5.0218 5.1232