Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się dzisiaj uroczystość  nadania imienia jednostce typu Platform Supply Vessel Lewek Aquarius.

To już drugi statek z serii PSV budowanej obecnie dla Ezra Holdings z Singapuru. Chrzest pierwszego - bliźniaczego statku o nazwie Lewek Andes odbył się 29 marca br. Obecnie pracuje on już w rejonie Zachodniego Wybrzeża Afryki. Dzisiaj druga jednostka tego typu, o numerze budowy B 852/2, po tradycyjnym rozbiciu butelki szampana przez panią Lai Li Fang, otrzymała imię Lewek Aquarius.

Oba statki budowane są wg projektu polskiego biura konstrukcyjnego MMC Ship Design & Marine Consulting  Sp. z o.o. (projekt MMC 887 CP) pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping. Są to wielozadaniowe jednostki do obsługi przemysłu wydobycia ropy naftowej i gazu spod dna morskiego (offshore). Będą transportować na platformy wiertnicze ładunki sypkie oraz materiały eksploatacyjne wykorzystywane w przemyśle offshore. Zamontowane pod pokładem zbiorniki ze stali nierdzewnej wyposażone w pompy hydrauliczne wraz z systemem pianowym na pokładzie zapewniają bezpieczny transport metanolu. Statki te mogą także pełnić funkcje gaśnicze i ratownicze (podejmowanie do 300 ofiar wypadków na morzu oraz zbieranie rozlewów olejowych).

Wyposażone zostały w napęd hybrydowy, który umożliwia ekonomiczną eksploatację i mniejsze zużycie paliwa, co minimalizuje niekorzystne oddziaływanie na środowisko. Napęd ten składa się z klasycznej linii wałów z przekładnią redukcyjną i wyjściem PTH (Power Take Home) oraz systemu napędu elektrycznego Blue Drive firmy Siemens. Dzięki temu rozwiązaniu statek może pracować w 3 trybach: diesel elektrycznym (napędzany dwoma silnikami elektrycznymi), bezpośrednim (napędzany dwoma głównymi silnikami spalinowymi poprzez klasyczną linię wału) oraz hybrydowym (jednocześnie pracujące silniki elektryczne i spalinowe). Jednostka wyposażona jest w system dynamicznego pozycjonowania DP2 (IMO Class 2).

Jak nam powiedział dyrektor zarządzający spółki Ezra Holdings Ltd. (działającej na świecie pod brandem operacyjnym EMAS) Lionell Lee, oba zbudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding statki PSV są największe, najnowsze i najnowocześniejsze wśród 85 jednostek różnych typów pływających we flocie tego armatora, który działa w 16 lokalizacjach na świecie znajdujących się w Afryce, obu Amerykach, Azji – Pacyfiku i Europie.

Główne parametry statku:

Długość całkowita – 87,90 m
Szerokość – 18,80 m
Wysokość boczna – 8,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne – 5,90 m
Prędkość – 15 węzłów
Nośność – 5200 t
Załoga – 60 osób

Obecnie stocznia Remontowa Shipbuilding buduje także serie statków PSV dla armatorów amerykańskich, m.in. Edison Chouest i Gulfmark.

Zdjęcia i film: Czesław Romanowski

+3 Gratulacje!
Aż miło popatrzeć. I fajnie, że budują te statki w Polsce. W końcu, z Singapuru bliżej mają do Chin :roll:
31 maj 2012 : 11:04 Guest | Zgłoś
0 60???
:lol:
Ta jasne gdzie sie tyle osob na niej zmiesci, na tej PSV. Dziennikarz moze by sie zaznajomil z tematem a nie bral cyfr z sufitu!
31 maj 2012 : 16:29 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9797 4.0601
EUR 4.236 4.3216
CHF 4.3623 4.4505
GBP 4.9567 5.0569

Newsletter