W stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się dzisiaj uroczystość nadania imienia jednostce typu Platform Supply Vessel Lewek Aquarius.
To już drugi statek z serii PSV budowanej obecnie dla armatora - Lewek Shipping Pte Ltd., będącego spółką zależną
Ezra Holdings z Singapuru. Chrzest pierwszego - bliźniaczego statku o nazwie Lewek Andes odbył się 29 marca br. Obecnie pracuje on już w rejonie Zachodniego Wybrzeża Afryki. Dzisiaj druga jednostka tego typu, o numerze budowy B 852/2, po tradycyjnym rozbiciu butelki szampana przez panią Lai Li Fang, otrzymała imię Lewek Aquarius.
Oba statki budowane są wg projektu polskiego biura konstrukcyjnego MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o. (projekt MMC 887 CP) pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping. Są to wielozadaniowe jednostki do obsługi przemysłu wydobycia ropy naftowej i gazu spod dna morskiego (offshore). Będą transportować na platformy wiertnicze ładunki sypkie oraz materiały eksploatacyjne wykorzystywane w przemyśle offshore. Zamontowane pod pokładem zbiorniki ze stali nierdzewnej wyposażone w pompy hydrauliczne wraz z systemem pianowym na pokładzie zapewniają bezpieczny transport metanolu. Statki te mogą także pełnić funkcje gaśnicze i ratownicze (podejmowanie do 300 ofiar wypadków na morzu oraz zbieranie rozlewów olejowych).
Wyposażone zostały w napęd hybrydowy, który umożliwia ekonomiczną eksploatację i mniejsze zużycie paliwa, co minimalizuje niekorzystne oddziaływanie na środowisko. Napęd ten składa się z klasycznej linii wałów z przekładnią redukcyjną i wyjściem PTH (Power Take Home) oraz systemu napędu elektrycznego Blue Drive firmy Siemens. Dzięki temu rozwiązaniu statek może pracować w 3 trybach: diesel elektrycznym (napędzany dwoma silnikami elektrycznymi), bezpośrednim (napędzany dwoma głównymi silnikami spalinowymi poprzez klasyczną linię wału) oraz hybrydowym (jednocześnie pracujące silniki elektryczne i spalinowe). Jednostka wyposażona jest w system dynamicznego pozycjonowania DP2 (IMO Class 2).
Jak nam powiedział dyrektor zarządzający spółki Ezra Holdings Ltd. (działającej na świecie pod brandem operacyjnym EMAS) Lionell Lee, oba zbudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding statki PSV są największe, najnowsze i najnowocześniejsze wśród 85 jednostek różnych typów pływających we flocie tego armatora, który działa w 16 lokalizacjach na świecie znajdujących się w Afryce, obu Amerykach, Azji – Pacyfiku i Europie.
Główne parametry statku:
Długość całkowita – 87,90 m
Szerokość – 18,80 m
Wysokość boczna – 8,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne – 5,90 m
Prędkość – 15 węzłów
Nośność – 5200 t
Załoga – 60 osób
Obecnie stocznia Remontowa Shipbuilding buduje także serie statków PSV dla armatorów amerykańskich, m.in. Edison Chouest i Gulfmark.
Zdjęcia i film: Czesław Romanowski