Lloyd's Register zatwierdził nowy typ zbiorników pryzmatycznych do przewozu LNG, noszący nazwę ACTIB (niezależny zbiornik aluminiowy cargo typu B). Mogą one znaleźć zastosowanie w zaprojektowanym przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) nowym typie gazowca o pojemności 210 tys. m3, do odbioru gazu w oddalonych od brzegu instalacjach.
Zgoda udzielona została na jeden rok, tj. okres rozwoju produktu i współpracy DSME i Lloyd's Register. Następnym krokiem będzie rejestracja ACTIB.
Zbiorniki ACTIB, wykonane z aluminium izolowanego 5083, będą miały zastosowanie w budowie niezależnych, izolowanych systemów przechowywania i transportu LNG. Dzięki temu możliwa stanie się budowa statków o prawie trzykrotnie większej pojemności w porównaniu do obecnie produkowanych.
Jedną z wiodących korzyści ACTIB jest zwiększenie bezpieczeństwa i elastyczności operacji za- i wyładunkowych. System takich zbiorników może być stosowany także na lotniskach i w innych rodzajach składowania.
Statki do przewozu gazu wyposażone są obecnie w dwa typy zbiorników. Dominujące - kuliste, które nie są częścią konstrukcji kadłuba, a zbiorniki zbudowane są z aluminium lub jego stopu, obłożone z zewnątrz warstwą izolacji zamkniętej w stalowej sferycznej skorupie. Mniej liczne są zbiorniki membranowe (technologia francuska), gdzie wewnętrzne ich ściany są cienkimi membranami z niskowęglowej stali nierdzewnej lub stopu z wysoką zawartością niklu, opartej na konstrukcji statku.
Ze względu na duże wyzwania technologiczne, gazowce buduje nieco ponad 27 stoczni w dziesięciu krajach świata.
PS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.