Stocznie, Statki

Inocean, działające w branży żeglugowej i offshore norweskie biuro projektowo-konsultingowe z oddziałem w Szczecinie, zaprojektuje nową generację lodołamaczy dla Odry i Wisły.

Firma Inocean Poland Sp. z o.o. ze Szczecina wygrała przetarg na zaprojektowanie lodołamacza, który będzie pierwszym z nowej serii tego typu jednostek. W przyszłości mają one zastąpić obecną flotę 30,40-letnich lodołamaczy rzecznych.

Inocean, jako projektant, będzie odpowiedzialny za wszystkie fazy projektu, począwszy od koncepcji, poprzez projekt wstępny i konstrukcyjny, skończywszy na nadzorze przy budowie w stoczni. Pierwszy lodołamacz powinien wejść do eksploatacji z początkiem sezonu zimowego, w lutym 2014 r.

- To bardzo ważne przedsięwzięcie ze względu na odpowiedzialność, jaka na nas spoczywa - mówi Marcin Rejman, prezes zarządu Inocean Poland. - A dla nas jako projektantów duże wyzwanie. Granica pomiędzy Polską a Niemcami przebiega wzdłuż rzeki Odry, dlatego też naszym celem jest zaprojektować lodołamacz lepszy i bardziej efektywny od tych używanych po stronie niemieckiej.

Dodajmy, iż lodołamacze polskie i niemieckie czasami wspólnie przeprowadzają akcje rozładowywania zatorów lodowych na Odrze.

Paweł Michalski, starszy projektant z Inocean, twierdzi, że największym wyzwaniem dla projektantów są wymiary jednostki. Wielość różnorodnego wyposażenia musi pomieścić się w tak małej przestrzeni, jaką stanowi zaledwie 34-metrowej długości kadłub. Płytka woda wymaga niewielkiej masy jednostki, a w dodatku statek powinien mieć odpowiednio niski profil, by swobodnie przepływać pod wieloma mostami na Odrze czy Wiśle. I oczywiście musi być w stanie kruszyć lód grubości do 50 cm z prędkością 5 km/godz. W związku z tym Inocean przygotuje dane do modelu testowego, na którym zostaną przeprowadzone testy w basenach w Hamburgu i Gdańsku.

Lód na Odrze czy Wiśle pojawia się w lutym i utrzymuje średnio przez dwa - trzy miesiące. Dlatego też planuje się używać jednostek także do innych prac w ciągu całego roku - przede wszystkim do gaszenia pożarów, akcji ratowniczych oraz prac holowniczych.

Wymiary główne:
Długość całkowita:  34 m
Długość miedzy pionami (LBP):  30,05 m
Wysokość do pokładu:  2,50 m
Szerokość:  8,20 m
Zanurzenie:  1,60 m
Odstęp wręgowy:  0,50 m
Załoga:  5 osób

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter