Inocean, działające w branży żeglugowej i offshore norweskie biuro projektowo-konsultingowe z oddziałem w Szczecinie, zaprojektuje nową generację lodołamaczy dla Odry i Wisły.
Firma Inocean Poland Sp. z o.o. ze Szczecina wygrała przetarg na zaprojektowanie lodołamacza, który będzie pierwszym z nowej serii tego typu jednostek. W przyszłości mają one zastąpić obecną flotę 30,40-letnich lodołamaczy rzecznych.
Inocean, jako projektant, będzie odpowiedzialny za wszystkie fazy projektu, począwszy od koncepcji, poprzez projekt wstępny i konstrukcyjny, skończywszy na nadzorze przy budowie w stoczni. Pierwszy lodołamacz powinien wejść do eksploatacji z początkiem sezonu zimowego, w lutym 2014 r.
- To bardzo ważne przedsięwzięcie ze względu na odpowiedzialność, jaka na nas spoczywa - mówi Marcin Rejman, prezes zarządu Inocean Poland. - A dla nas jako projektantów duże wyzwanie. Granica pomiędzy Polską a Niemcami przebiega wzdłuż rzeki Odry, dlatego też naszym celem jest zaprojektować lodołamacz lepszy i bardziej efektywny od tych używanych po stronie niemieckiej.
Dodajmy, iż lodołamacze polskie i niemieckie czasami wspólnie przeprowadzają akcje rozładowywania zatorów lodowych na Odrze.
Paweł Michalski, starszy projektant z Inocean, twierdzi, że największym wyzwaniem dla projektantów są wymiary jednostki. Wielość różnorodnego wyposażenia musi pomieścić się w tak małej przestrzeni, jaką stanowi zaledwie 34-metrowej długości kadłub. Płytka woda wymaga niewielkiej masy jednostki, a w dodatku statek powinien mieć odpowiednio niski profil, by swobodnie przepływać pod wieloma mostami na Odrze czy Wiśle. I oczywiście musi być w stanie kruszyć lód grubości do 50 cm z prędkością 5 km/godz. W związku z tym Inocean przygotuje dane do modelu testowego, na którym zostaną przeprowadzone testy w basenach w Hamburgu i Gdańsku.
Lód na Odrze czy Wiśle pojawia się w lutym i utrzymuje średnio przez dwa - trzy miesiące. Dlatego też planuje się używać jednostek także do innych prac w ciągu całego roku - przede wszystkim do gaszenia pożarów, akcji ratowniczych oraz prac holowniczych.
Wymiary główne:
Długość całkowita: 34 m
Długość miedzy pionami (LBP): 30,05 m
Wysokość do pokładu: 2,50 m
Szerokość: 8,20 m
Zanurzenie: 1,60 m
Odstęp wręgowy: 0,50 m
Załoga: 5 osób