Stocznie, Statki

W gdańskiej stoczni REMONTOWA Shipbuilding SA odbyło się, 20 kwietnia, uroczyste wodowanie wielozadaniowego statku typu PSV (Platform Supply Vessel), czyli zaopatrzeniowca platform offshore.

alt

Statek budowany jest dla Edison Chouest Offshore (ECO) - jednego z największych amerykańskich armatorów, posiadającego liczącą obecnie ponad 200 jednostek i wciąż rosnącą flotę do wykonywania różnorodnych operacji w sektorze offshore 
 
alt
(oceanotechniki i górnictwa morskiego), w tym obsługi, budowy i utrzymania w ruchu instalacji podwodnych oraz zabezpieczania właściwego funkcjonowania platform wiertniczych i wydobywczych.
alt
 
Budowa realizowana jest w wyniku podpisania pierwszego kontraktu zawartego przez nowo utworzone Biuro Handlowe w REMONTOWA Shipbuilding SA. Wcześniej kontrakty z armatorami zawierała Remontowa SA, zlecając budowę statków stoczni REMONTOWA Shipbuilding (dawniej Stocznia Północna).
alt
 
Jednostka wyposażona zostanie w napęd spalinowo-elektryczny, który pozwala na ekonomiczną i elastyczną eksploatację przy znacznym ograniczeniu zużycia paliwa, a tym samym - mniejszą emisję szkodliwych substancji (głównie tlenków siarki i azotu - SOx i NOx) do atmosfery. Statek posiada dwa pędniki azymutalne napędu głównego (tzw. śrubostery). 
alt
Obszerny pokład roboczy umożliwi przewóz ładunków wielkogabarytowych, skonteneryzowanych, pakietów rur i innych ładunków niezbędnych przy prowadzeniu odwiertów, czy też do obsługi i zaopatrzenia platform.
alt
 
Powierzchnia pokładu 1000 m2, przy obciążalności 10 t/m2 pozwala na przewożenie ładunku w granicach 2500 ton, przy nośności całkowitej około 5300 t. Parametry te plasują produkowane statki w grupie największych w swojej klasie. Statek wyposażony zostanie w systemy zaawansowanego sterowania, pozycjonowania dynamicznego klasy DP2, jak również w instalacje zwalczania pożarów wg wymogów klasy FiFi-1 oraz zwalczania rozlewów olejowych. Jednostka przystosowana będzie do przewozu ładunków niebezpiecznych w zbiornikach pod pokładem.
 
Wodowany PSV, o numerze budowy B851/01, dostosowany do eksploatacji na wszystkich akwenach morskich bez względu na warunki pogodowe, wstępnie przeznaczony jest do  pracy w rejonie Ameryki Południowej i Afryki.
Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping, według projektu MMC 887 L opracowanego przez polskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o. z Gdyni.

Zdjęcia: Piotr B. Stareńczak

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655