Portfel zamówień stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku wypełnia dziewięć statków PSV (Platform Supply Vessel to zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego) i sześć komunikacyjnych promów pasażersko-samochodowych. Niedawno odbył się w niej chrzest statku PSV Lewek Andes, będącego pierwszym z dwóch, jakie budowane są dla firmy armatorskiej Ezra Holding z Singapuru.
- Oprócz statków Lewek Andes i Sztorm, w tym roku przekażemy kontrahentom jeszcze dwa zaopatrzeniowce PSV i cztery promy z silnikami zasilanymi skroplonym gazem ziemnym LNG - zaznacza Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowej Shipbuilding SA. - Budowa statków offshore, czyli do obsługi platform wiertniczych wydobywających ropę i gaz z podmorskich złóż, oraz promów komunikacyjnych, stała się już specjalnością naszej stoczni.
Ostatnio podpisaliśmy kontrakt na dostarczenie norweskiej firmie żeglugowej Fjord1 MRF AS dwóch dwustronnych promów pasażersko-samochodowych, z ekologicznym napędem gazowym, o długości po 124 metry. Będą to największe promy komunikacyjne, jakie dotychczas budowaliśmy. Pomieszczą one na pokładach po 550 pasażerów i po 165 samochodów. Oba statki musimy dostarczyć do końca 2013 roku, a więc termin ich dostarczenia można uznać za ekspresowy.
Obecnie Remontowa Shipbuilding zatrudnia w sumie około 1500 osób. Z tej liczby 600 osób jest jej pracownikami, a pozostałych angażują firmy będące podwykonawcami stoczni, w tym spółki z Grupy Remontowa. Wciąż poszukiwani są nowi pracownicy, będący dobrymi fachowcami w branży okrętowej. Na rynku pracy brakuje ich z powodu załamania się systemu szkolnictwa zawodowego, który przygotowywałby młodzież do wykonywania profesji stoczniowych. Na dodatek wielu doświadczonych stoczniowców wyjechało za granicę. Remontowa Shipbuilding stara się samodzielnie kształcić pracowników, organizując kursy dla spawaczy, w tym podnoszące ich kwalifikacje, bo umożliwiające zdobywanie uprawnień zgodnych z wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych.
Prezes Wojtkiewicz nie ukrywa, że Remontowa Shipbuilding SA, chociaż działa w ramach Grupy Remontowa, od ponad roku, decyzją jej rady nadzorczej, samodzielnie pozyskuje nowych kontrahentów i zajmuje się całym procesem produkcyjnym - od podpisania umowy do dostarczenia statku. Powodem wydzielenia organizacyjnego stoczni z grupy był notowany od kilkunastu lat systematyczny wzrost liczby budowanych statków. Zmieniono też jej nazwę ze Stocznia Północna SA w Gdańsku na Remontowa Shipbuilding SA, aby mogła funkcjonować pod znaną na światowym rynku okrętowym marką Remontowa SA.
1 maja do 20 spółek z grupy kapitałowej Remontowa SA dołączy następna - Remontowa Marine Services Namibia. Nowa spółka będzie funkcjonować w branży offshore, w rejonie Afryki Zachodniej (w Tanzanii, Gabonie i Namibii). Ma się ona zajmować obsługą serwisową statków offshore armatorów współpracujących z Grupą Remontowa. Statki te operują na obszarze szelfu zachodnioafrykańskiego, na podmorskich polach wydobywczych ropy i gazu. Dokonywanie ich remontów i napraw urządzeń będzie się odbywać na miejscu, bez kosztownego wyłączania na dłuższy czas z eksploatacji, spowodowanego kierowaniem do odległych europejskich stoczni remontowych.{jathumbnail off}