Gdańska Akademia Sztuk Pięknych jest jedyną uczelnią artystyczną w kraju, która kształci architektów okrętowych, nadających statkom nieszablonowe, ciekawe i estetyczne formy. Projekty studentów i dyplomantów Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego ASP można oglądać na wystawie, którą w ASP otwarto w poniedziałek.
Warto im się przyjrzeć, bo zyskują uznanie i cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
- Prekursorami architektury okrętów w Polsce byli profesor Witold Urbanowicz z Politechniki Gdańskiej, autor wydanej w 1965 roku pracy "Architektura okrętów", i profesor Adam Haupt z naszej akademii, który od lat 50. kierował Pracownią Projektowania Okrętów i Form Przemysłowych oraz Pracownią Podstaw Projektowania Wzornictwa Przemysłowego - przypomina prof. Andrzej Lerch, kierownik Pracowni Projektowania Architektury Okrętów ASP. - My niejako kontynuujemy te tradycje. Sam wydałem dwa podręczniki dla studentów dotyczące projektowania architektonicznego statków. Staram się też włączać ich do pracy nad projektami opracowywanymi w stoczniowych i samodzielnie funkcjonujących okrętowych biurach konstrukcyjnych.
Współpracujemy z firmami i stoczniami jachtowymi, prezentujemy projekty na wystawach. Podczas ostatnich targów Baltexpo pokazaliśmy między innymi projekt architektoniczny dużego statku patrolowego przygotowany zgodnie z koncepcją techniczno-eksploatacyjną Morskiego Oddziału Straży Granicznej.
Nasze projekty zainteresowały firmę jachtową Fiesta Charters z Gdyni. Studenci III i IV roku opracowali dla niej projekty architektoniczne trzech houseboatów, o długości 8-13 metrów i szybkich łodzi motorowych o długości 15 metrów, przeznaczonych do celów ratowniczych oraz interwencji na wodzie.

Wizualizacje - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku Projekt motorowej
łodzi patrolowej dla policji wodnej autorstwa Łukasza Mroczkowskiego
Studenci Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego ASP, specjalizujący się w projektowaniu architektonicznym statków, zdobywają nie tylko wiedzę i umiejętności artystyczne, ale również podstawy technicznej wiedzy okrętowej. Sztukę można podzielić na czystą, jaką jest malarstwo czy rzeźba, i projektową. Ta druga obejmuje architekturę lądową i okrętową, a więc musi uwzględniać także wymogi techniczne stawiane dziełu. Bez znajomości choćby w zarysie teorii okrętu, która daje pojęcie o stateczności czy konstrukcji kadłuba, nie da się zaprojektować wyglądu łodzi lub statku. Na bryłę architektoniczną statku mają wpływ także rodzaj jego napędu, nadbudówki na pokładzie i wyposażenie pokładowe, np. wysokie żurawie albo bramownice rufowe na trawlerze rybackim. Wszystkie te elementy statku musi brać pod uwagę projektant opracowujący formę architektoniczną i przestrzeń na jednostce, jaką są pomieszczenia załogowe. Prof. Lerch zaznacza, że niegdyś konstruktorzy statków posługiwali się ołówkiem, a potem - przyrządami kreślarskimi. Dziś wspomagają ich komputery i specjalne programy projektowe. Nie oznacza to oczywiście, iż te nowoczesne narzędzia informatyczne zmniejszają czy ograniczają rolę konstruktorów i projektantów. Nadal od nich zależy kreowanie wizji technicznej i artystycznej statków. A te dziś są często pływającymi dziełami sztuki.

Wizualizacje - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku Projekt houseboata,
pływającego kempingu, będącego bazą kajaków, autorstwa Rafała Niekielskiego
Misją gdańskiej akademii stało się kształcenie projektantów architektury statków.
Andrzej Lerch stara się także docierać do stoczni produkcyjnych i jachtowych oraz do okrętowych biur projektowych, aby korzystały z prac studentów i absolwentów uczelni, wyróżniających się nowatorskimi i oryginalnymi rozwiązaniami. Dla gdańskiej stoczni Sunreef dyplomant ASP zaprojektował katamaran w oparciu o istniejący już kadłub.
W Toruniu nagrodzono natomiast projekt dyplomowy - statek wycieczkowy.
Wśród prezentowanych od poniedziałku na wystawie w ASP innowacyjnych projektów gdańskich studentów są houseboaty, w tym turystyczny; baza dla kajaków, które można przewozić na stojakach w specjalnym przedziale na pokładzie, i baza płetwonurków. Jest też patrolowa łódź dla policji wodnej i holownik.
- Od nowego roku akademickiego uruchomimy na naszym wydziale nową, trzecią specjalność zawodową. Obok architektury wnętrz i wzornictwa przemysłowego będzie to architektura statków wodnych. Na studiach magisterskich, na każdym z czterech semestrów, studenci będą zapoznawali się z zagadnieniami związanymi z projektowaniem statków pasażerskich, niepasażerskich, jachtów oraz statków śródlądowych - zapowiada prof. Lerch.

Wizualizacje - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku Projekt houseboata Agnieszki Nabożny
{jathumbnail off}