Na piątek, 2 marca, około południa zaplanowano przybycie do portu Gdynia i stoczni EPG Shipyard (Energomontaż Północ Gdynia) nowego i nowatorskiego norweskiego statku offshore.
Nie na remont tym razem, a na montaż, zbudowanej przez Energomontaż Północ, rufowej dźwignicy o postaci uchylnej ramy (A-frame). Rama taka poszerzy jeszcze możliwości (i tak wszechstronnego) statku z grupy armatorskiej DOF, zbudowanego niedawno przez europejską stocznię koncernu STX. Umożliwi np. obsługę tzw. pługów do zagłębiania ("zakopywania") podmorskich rurociągów w rowach na dnie morza. Skandi Skansen to wielolzadaniowy holownik offshore, zaopatrzeniowieci statek do obsługi kotwic jednostek trzecich a zarazem statek konstrukcyjny oceanotechniki i górnictwa morskiego (AHTS / OCV).
Jest pierwszym statkiem, jaki kiedykolwiek zbudowano, z nowym kształtem kadłuba zaprojektowanym i opatentowanym przez STX OSV (oddział grupy stoczniowej STX, zajmujący się pomocniczymi statkami offshore) i STX OSV Design z Alesund. Kształt ten, specyficzny i nowatorski zwłaszcza w części dziobowej, zapewnia według twórców zmniejszenie oporu kadłuba i zużycie paliwa w szerokim zakresie stanu morza i warunków pogodowych. Szczególnie charakterystyczny, nietypowy kształt dziobu statku w części nadwodnej ma zmniejszać opór kadłuba i poprtawiać dzielność morską przy dużej fali. Innymi słowy - przy wysokiej fali statek z takim kształtem dzioba może płynąć szybciej niż statek z tradycyjnym dziobem przy wykorzystaniu takiej samej mocy napędu głównego albo przy takiej samej prędkości - zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do statku o zwykłym kształcie dziobu.
Niezależnie od zapotrzebowania na moc i zużycia paliwa, statek z rozwiązaniem STX OSV w zakreseie kształtu dziobu, może bezpiecznie uzyskiwać większe prędkości przy wysokiej fali.
W części dziobowej da się wyróżnić trzy rejony. Na wodzie spokojnej, za zmniejszenie oporu odpowiada gruszka dziobowa. Przy średnich stanach morza (średniej wysokości fali) fale rozbijają się o dolną część wysuniętej "toporkowatego" kształtu części dziobu i są odpychane na boki. Przy wysokiej fali statek, dzięki specjalnemu ukształtowaniu górnej części dziobu, może się bezpiecznie "wbijać" w fale, redukując również opór w porównaniu z tradycyjnym kształtem dziobu.
Istnieją rozwiązania konkurencyjne zmniejszające opór i poprawiające dzielność morską statków na wysokiej fali (m.in. X-Bow Ulsteina stosowany już od kilku lat oraz "wave-piercing hull" Rolls-Royce'a - z pierwszym zastosowaniem na statku armatora Farstad, planowanym do przekazania do eksploatacji w październiku 2012 r.). Skandi Skansen to pierwszy statek z dziobem o nietypowym, nowatorskim kształcie według koncepcji grupy STX.
PBS - Nasze MORZE / Portal Morski
Skandi Skansen - charakterystyka podstawowa
nr IMO 9459759
stocznia STX OSV Aukra, Norwegia (nr budowy 723)
podwykonawca (częściowo wyposażony kadłub) STX OSV Tulcea S.A., Rumunia
zamówienie 2007.10.26
położenie stępki 2010.01.08
wodowanie 2010.09.17
przekazanie do eksploatacji 2011.07.01
armator DOF Installer ASA, Norwegia
armator zarządzający DOF (UK) Limited / DOF Management AS bandera Wyspy Bahama
długość całkowita 107,20 m
długość między pionami 97,90 m
długość na linii wodnej 98,026 m
szerokość 24,00 m
wysokość boczna 9,80 m
zanurzenie 7,80 m
GT 8222
NT 2467
nośność 4982 t
powierzchnia pokładu roboczego 1070 m2
uciąg na palu ok. 350 T
silniki napędu głównego 2 x Wärtsilä 16V32 Wärtsilä Finland Oy, Technology, Ecotech
przekładnie redukcyjne SCV116 Wärtsilä Norway AS
zespoły prądotwórcze 4 x Wärtsilä 8L26B2 WÄRTSILÄ ITALIA SPA
awaryjny zespół prądotwórczy DI12 M EMS Scania CV AB
chowany pędnik azymutalny 3F FS 225 240/MNR
stery strumieniowe 3 na dziobie (FT 275-DP), 2 na rufie (FT 250-DL) Wärtsilä Propulsion Netherlands B.V
śruby napędowe nastawne 2 x LIPS 4E 1300 Wartsila
na wyposażeniu m.in. dwa podwodne zdalnie sterowane pojazdy typu Schilling UHD, specjalny konstrukcyjny dźwig offshore z kompensacją nurzania o udźwigu 250 ton oraz (od montażu w Gdyni na początku marca 2012 r.) rufowa dźwignica ramowa (A-frame)
klasyfikator Det Norske Veritas
notacja klasy +1A1, Tug Supply Vessel, SF, COMF-V(3), HELDK-SH, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), TMON.
* * *
Z ostatniej chwili:
Statek prawdopodobnie wpłynie do portu dopiero jutro. Od południa 2 marca znajduje się na kotwicowisku.
źródło: inf. własna
{jathumbnail off}
Stocznie, Statki
Taki statek po raz pierwszy w Polsce
02 marca 2012 |