Pięć niedużych statków arktycznych zbudują stocznie Stralsund Volkswerft w Stralsundzie i Peene-Werft w Wolgast, z niemieckiej grupy P + S Shipyards GmbH. Zamówiła je duńska firma żeglugowa Royal Arctic Line A/S. Największym ze statków będzie klon kontenerowca Mary Arctica, dostarczonego RAL przez Gdańską Stocznię Remontowa SA w 2005 roku.
Kontenerowiec Mary Arctica został zakontraktowany przez GSR SA, która zleciła jego zbudowanie Stoczni Gdańsk SA. Remontowa SA nadzorowała też prace stoczniowe, a jej spółki wykonały dokumentację roboczą i część wyposażenia statku. Nadzór klasyfikacyjny nad budową sprawowało towarzystwo Det Norske Veritas.
Jan Paszkowski, członek zarządu Remontowa Shipbuilding SA, nie ukrywa, że Remontowa SA mogłaby samodzielnie zbudować drugi kontenerowiec arktyczny.
Zapewne o wyborze przez RAL stoczni niemieckich zadecydowało jednak finansowanie kontraktu. W Niemczech stocznie korzystają ze subsydiów i gwarancji władz państwowych oraz regionalnych i mają łatwiejszy dostęp do kredytów bankowych.
Mary Arctica jest statkiem przystosowanym do żeglugi po zalodzonych wodach Grenlandii. RAL wykorzystuje go na atlantyckim szlaku wiodącym z Danii, poprzez Islandię, do portów grenlandzkich. Oprócz kontenerowców arktycznych duński armator posiada małe statki towarowo-pasażerskie, obsługujące trasy pomiędzy 13 przystaniami i portami na Grenlandii. W sumie jest to 10 statków, z których sześć zostanie wymienionych na pięć nowych, budowanych w stoczniach grupy P + S Shipyards GmbH.
Mary Arctica ma długość - 113 m, a jego napęd stanowi silnik H. Cegielski - Man / B&W o mocy 7860 kW. Statek ma pojemność 606 TEU, czyli kontenerów 20-stopowych. Kontenerowiec uzyskał uznanie prestiżowego brytyjskiego instytutu Royal Institution of Naval Architects jako jedna z najciekawszych konstrukcji roku 2004.{jathumbnail off}
Stocznie, Statki
Gdańsk. Niemiecki klon statku arktycznego ze Stoczni Remontowa SA
20 lutego 2012 |
Źródło:
