Stocznia Gdańsk wykonuje pierwsze zamówienia, w tym dla odbiorców aż z Brazylii, a Energomontaż Północ Gdynia rozbudowuje swój potencjał i stawia halę produkcyjną. Przed trójmiejskimi zakładami rysują się nowe możliwości związane z rynkiem tzw. wielkich gabarytów.
Wielkogabarytowe konstrukcje to np. elementy dla sektora wydobycia ropy i gazu, lądowe oraz morskie urządzenia dźwigowe, czy konstrukcje dla energetyki i przemysłu chemicznego. Takie elementy to dla trójmiejskich zakładów perspektywiczny rynek. Hale do prefabrykacji, maszyny, place montażowe, ale przede wszystkim nabrzeża umożliwiające załadunek i transport elementów wielkogabarytowych drogą morską - to nasze atuty.
Stocznia Gdańsk właśnie kończy realizację dwóch zamówień przy współpracy z niemiecką firmą Thyssen Krupp i Mostostalem Chojnice. Jednym z nich są dwie wywrotnice wagonowe, służące do przeładunku węgla wyprodukowane dla odbiorców z Brazylii. Jedna taka wywrotnica waży ponad dwieście ton i jest w stanie opróżnić wagon w ciągu zaledwie czterdziestu sekund. Obydwie konstrukcje są już w Hamburgu. Kolejnym zamówieniem była zwałowarka, czyli tzw. stacker dla holenderskiego terminalu. Wszystkie konstrukcje wysłano drogą morską.
Te zamówienia - w sumie 1500 ton wielkogabarytowych konstrukcji - otwierają gdańskiej spółce drogę na obiecujący rynek przeładunku surowców, dają też dobre referencje na pozyskiwanie kontraktów w innych rozwojowych segmentach, jak energetyka, czy górnictwo.
Dlatego też Stocznia Gdańsk zainteresowana jest dzierżawą Mostostalu Chojnice. Zakład ten jest obecnie w upadłości. - Założeniem stoczni jest zbudowanie bardzo silnego segmentu produkcyjnego: ciężkich konstrukcji stalowych. Potencjał dźwigowy i montażowy Stoczni Gdańsk w zakresie konstrukcji stalowych uzupełnia się z potencjałem Mostostalu Chojnice - mówi prezes Andrzej Stokłosa, prezes Stoczni Gdańsk SA. - Uważam, że oba te zakłady doskonale się uzupełniają technologicznie.
Swoje szanse na rynku wielkich gabarytów widzi też Energomontaż Północ Gdynia. Firma rozpoczęła budowę hali o powierzchni 2,4 tys. m kw, w której staną urządzenia do obróbki wielkogabarytowych elementów. W nowej fabryce będą powstawać elementy morskich farm wiatrowych, konstrukcje dla sektora wydobycia ropy i gazu, czy wielkogabarytowe konstrukcje dla energetyki i przemysłu chemicznego.
- Przygotowując biznesplan zrobiliśmy badanie, z którego wynika, że najbliższe lata będą dobrym czasem dla rynku, którym jesteśmy zainteresowani, czyli offshore. Dołączyły do niego również farmy wiatrowe. Ten rynek rośnie szczególnie dynamicznie - mówi Piotr Lejman, prezes zarządu Energomontaż Północ Gdynia. - Jestem przekonany, że zleceń nam nie zabraknie i inwestycja szybko się zwróci. To jest dość duże przedsięwzięcie, ponieważ łącznie z zakupem terenów wydamy ponad 80 mln zł. Myślę, że jest to inwestycja znacząca dla całego Trójmiasta - dodaje prezes Energomontażu Północ.{jathumbnail off}
Stocznie, Statki
Wywrotnice dla Brazylii, kopuła dla Finów, czyli morze możliwości
14 listopada 2011 |
Źródło:
