Stocznie, Statki
Mitsubishi Heavy Industries opracowało projekt masowca o podwyższonej ekonomiczności, wyposażonego w system Mitsubishi Air Lubrication System. Trzy masowce przeznaczone dla transportu zboża, dla amerykańskiego armatora Archer Daniels Midland (ADM) zbuduje japońska stocznia Oshima, występująca jako podwykonawca Sumitomo Corporation która realizuje kontrakt. Mitsubishi Air Lubrication System to opracowany przez Japończyków system „smarowania powietrznego” polegający na wtłaczaniu pod kadłub powietrza (podobny to kilku zbliżonych rozwiązań testowanych także w Europie, także przy współudziale polskich stoczni). Zastosowanie tego systemu, wraz z innymi rozwiązaniami (m.in. kształt dziobu) pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o 15% w porównaniu z klasycznymi masowcami podobnej wielkości. Masowce budowane dla ADM to jednostki o nośności 95 000 ton, długości 237 metrów, szerokości 40 metrów i niedużym, jak na statek tej wielkości zanurzeniu, 12,5 metra.
1 1 1