Stocznie, Statki
Jeden z najmłodszych polskich armatorów kontynuuje rozwój w nowym modelu biznesowym eksploatacji statków. Flota szczecińskiego przedsiębiorstwa żeglugowego Unibaltic Sp. z o.o. powiększyła się, formalnie 10 sierpnia, o dwa kolejne statki - Cristallo i Rubino.

Dotychczas Unibaltic rozbudowywał konsekwentnie flotę przez zakupy statków używanych. Filozofia biznesowa związana z eksploatacją dwóch najnowszych jednostek we flocie, to nowość na polskim rynku żeglugowym. Jest to najprawdopodobniej pierwszy przypadek, w którym zagraniczny właściciel majątku (inwestujący w statki) przekazał polskiemu armatorowi statki w zarząd komercyjny (a nie jedynie techniczny czy załogowy). Tak więc Unibaltic ma wyłączność na marketing i pozycjonowanie tych statków na rynku, otrzymując prowizję za handlową eksploatację statków od ich właściciela. Inaczej mówiąc Unibaltic, w imieniu właściciela, pozyskuje dla statków klientów, ładunki, kontrakty przewozowe.

Sama forma eksploatacji chemikaliowców przez Unibaltic (zarząd handlowy), jak i znany w branży żeglugowej partner, na zlecenie, którego - na mocy długookresowej umowy - szczecińska firma będzie eksploatowała statki Cristallo i Rubino, otwiera przed polskim armatorem nowe rynki i dalsze możliwości dywersyfikacji działalności i rozwoju bez ryzyka, jakie może się ewentualnie wiązać z rozbudową floty przez inwestycje kapitałowe.

Jak powiedział nam Arkadiusz Wójcik, prezez Unibaltic Sp. z o.o., firma nie wyklucza zakupu kolejnego statku, przyglądając się jednostkom dostępnym na rynku (a ceny sprzyjają obecnie inwestowaniu w tonaż), ale, biorąc pod uwagę niepewne prognozy co do rozwoju gospodarczego i koniunktury, Unibaltic podchodzi do ewentualnych decyzji zakupowych z ostrożnością.

Dwa nowe we flocie Unibalticu chemikaliowce należą do znanego, renomowanego armatora norweskiego Bergshav Management AS, który występuje w tym przypadku jako reprezentant grupy inwestorów (osób fizycznych i firm) działających na rynku żeglugowym jedynie jako inwestorzy kapitałowi, nie zaangażowani bezpośrednio w samą eksploatację statków, którą powierzają, na mocy długoterminowego kontraktu na zarządzanie komercyjne, Unibaltic'owi.

Pozyskanie takiego klienta, jak Bergshav, jest kolejnym dowodem na zdobytą przez Unibaltic dobrą renomę w branży żeglugowej i opinię wiarygodnego partnera.

Zlecenie od Bergshav zdobyły, składając wspólną ofertę, Unibaltic Sp. z o.o. oraz (w zakresie zarządu technicznego) firma Vestland Marine Sp. z o.o.

Dotychczas nie obce było polskim armatorom czarterowanie (wynajmowanie statków na jakiś okres lub na pojedyncze podróże i zlecenia przewozowe), ale polegało to na wynajęciu polskiego "majątku produkcyjnego" jakim są statki, natomiast (zagraniczny) czarterujący sam organizował dla tych jednostek zatrudnienie i ładunki.

Polska Żegluga Morska ma w zarządzie technicznym i załogowym zaawansowany technicznie zbiornikowiec północno-amerykańskiego właściciela przeznaczony do przewozu płynnej siarki.

Jest więcej firm, które z siedziby w naszym kraju zarządzają technicznie bądź załogowo pojedynczymi statkami, częściami flot lub całymi flotami zagranicznych armatorów, ale są to najczęściej polskie oddziały tych firm (np. armatorów chłodniowców Star Reefers czy Green Reefers), to znaczy, że armatorzy zagraniczni, dla obniżenia kosztów, przenoszą do Polski (gdzie znajdują kompetentnych, wysoko wykwalifikowanych i doświadczonych superintendentów i żeglugowców) swoje działy (technicznej) eksploatacji floty. Rzadziej mamy natomiast w Polsce do czynienia z firmami zajmującymi się tzw. "third party management" czyli zarządem statków na zlecenie firm trzecich (zewnętrznych). Przykładem takiej firmy (ale założonej w Polsce przez norweski kapitał) jest Vestland Marine Sp.z o.o. z Gdyni.



Zarząd handlowy dwóch statków powierzony przez norweskiego armatora polskiej firmie żeglugowej - Unibalticowi - to prawdopodobnie pierwszy taki przypadek w historii polskiej żeglugi w warunkach wolnorynkowych.

Niedawne ruchy we flocie Unibaltic Sp. z o.o., to sprzedaż w styczniu 2011 roku jednego z najstarszych statków - Amonith'a i wprowadzenie do eksploatacji, w grudniu 2010 roku, chemikaliowca Agath. Pozyskanie Cristallo i Rubino dla floty Unibalticu w sierpniu br. poszerza ofertę przewozową szczecińskiego armatora i wpisuje się w strategię firmy, do której należy oferowanie usług zaawansowanych technicznie, elastycznych w eksploatacji statków. Przy nośności ok. 8000 t Cristallo i Rubino to największe obecnie jednostki we flocie Unibaltic'u. Elastyczność eksploatacyjno-rynkową zapewnia im najwyższa klasa lodowa, co jest ważną cechą na Bałtyku. Posiadają zbiorniki ładunkowe ze stali nierdzewnej pozwalające na przewozy szerokiego zakresu wymagających, trudnych i niebezpiecznych ładunków - poinformował "Nasze MORZE" w rozmowie o nowych statkach Arkadiusz Wójcik, prezez Unibaltic Sp. z o.o.

Do ładunków spotykanych na statkach Unibaltic Sp. z o.o. należą m.in.: kwasy, akrylonitryle (monomerowe związki chemiczne wykorzystywane m.in. przy produkcji użytkowych tworzyw sztucznych), mono-etylo-glikole (używane m.in. do produkcji płynów do chłodnic samochodowych) i wiele innych. Ładunki takie wymagają od przewoźnika najwyższej jakości procedur oraz samych statków. Ze względu na aktywność (agresywność) chemiczną niektórych z tych ładunków, mogą one być przewożone tylko na statkach ze zbiornikami ze stali nierdzewnej. Czystość zbiorników jest dokładnie sprawdzana przed każdym załadunkiem.

Klientami zlecającymi morskie przewozy takich i podobnych ładunków są m.in. rafinerie, zakłady chemiczne, producenci wyrobów z tworzyw sztucznych, a także pośrednicy - surowcowe domy handlowe, traderzy.

Firma Unibaltic powstała jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w 2003 roku. Jest armatorem, zajmującym się głównie transportem morskim produktów płynnych oraz masowych między portami europejskimi.

Szeroka oferta Unibaltic zawiera m.in. pełną obsługę agencyjną statków w portach i stoczniach polskich, kompleksowe usługi logistyczne wraz z frachtowaniem statków, a także pośrednictwo w aranżowaniu remontów oraz szeroko pojęte zaopatrzenie jednostek pływających.

Charakterystyka podstawowa

Cristallo / Rubino
- chemikaliowce ze zbiornikami ze stali nierdzewnej

zarząd komercyjny (operator)
Unibaltic Sp. z o.o.
właściciel / armator - Bergshav Management AS
zarząd techniczny - Vestland Marine Sp.z o.o.
stocznia - Cantieri Nuovi Apuania SpA
rok budowy - 1991 / 1992
nr IMO - 8810176 / 9010917
znak wywoławczy - 9HA2869 / 9HA2870
bandera - Malta

długość całkowita - 124,86 m
szerokość - 17,22 m
wysokość boczna - 9,00 m
letnie zanurzenie - 7,10 m

nośność - 8091 / 8000 t
wyporność - 10 940 / 11 000 t
GT - 5038 / 5045
NT - 2469 / 2469

ilość zbiorników - 18, ze stali nierdzewnej
ładowność - 8526 m sześc.
balast segreg. (SBT) - 825 t

moc napędu głównego - 4080 kW (5547 KM)
prędkość eksploatacyjna - 14 węzłów
śruba napędowa - pojedyncza, nastawna
silnik główny - Wartsila 12V32

klasyfikacja - Registro Italiano Navale
notacja klasy +100 A 1.1 - NAV IL - Cist (Oil-Chem) ESP, IAQ-1, P, Ice Class IA; AUT-PORT
{jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter