Stocznie, Statki
Czarny kadłub statku muzeum Sołdek wpisał się już na stałe w krajobraz starego portu gdańskiego nad Motławą. Pod koniec ubiegłego miesiąca minęło równo 30 lat od momentu przekazania go Centralnemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku przez Polską Żeglugę Morską w Szczecinie. Z okazji tego jubileuszu odbyło się seminarium „Sołdek - klejnot wśród muzealnych statków handlowych", przygotowane przez CMM i Towarzystwo Przyjaciół Statku -Muzeum Sołdek. - Podczas seminarium poruszyłem problemy związane z zachowaniem Sołdka dla przyszłych pokoleń na tle trendów w światowym muzealnictwie morskim, gdy chodzi o zabezpieczanie i eksponowanie historycznych statków - zaznacza dr inż. Jerzy Litwin, dyrektor CMM. –Na przykład Great Britain, brytyjski parowiec pasażerski z 1845 roku, wówczas największy na świecie, pierwszy z nitowanym kadłubem żelaznym i z napędem śrubowym, umieszczony jest w suchym doku w Bristolu. Na poziomie linii wodnej kadłuba, nad niecką doku, położona jest przezroczysta osłona, imitująca taflę wody. Chroni ona jego podwodną część oraz ułatwia prace konserwatorskie i zwalczanie korozji. W przypadku zabytkowych statków, eksponowanych na wodzie, z kadłubami nitowanymi, do których należą Sołdek i żaglowiec Dar Pomorza, poważny problem stanowi zarówno przeciwdziałanie korozji, jak i utrzymanie szczelności na stykach blach poszycia, połączonych nitami. Dlatego też zabezpiecza się je w suchych dokach czy na specjalnych pontonach. Historyczne okręty podwodne i mniejsze statki umieszcza się nawet w halach wystawienniczych, jak niemiecki okręt podwodny U - 505 w Museum of Science and Industry w Chicago. CMM od lat postuluje, aby na historycznym obszarze Stoczni Gdańskiej, wyłączonym z produkcji i objętym ochroną konserwatorską, jedną z zabytkowych hal przeznaczyć na Muzeum Okrętownictwa z cumującym obok parowcem. Sołdek powróci tam, gdzie został zbudowany. Aby powstało stoczniowe muzeum, potrzebne jest wsparcie władz Gdańska i województwa, które nie interesują się działalnością i potrzebami CMM. Sytuacja finansowa muzeum morskiego, podlegającego bezpośrednio Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest gorsza niż muzeów utrzymywanych z budżetów władz lokalnych i do tego mogących korzystać dodatkowo z dotacji ministerstwa. W tym roku resort kultury zmniejszył budżet CMM, co uniemożliwia między innymi dokonanie gruntownej renowacji Sołdka. Mimo okresowych remontów, postępuje korozja wielu elementów konstrukcji kadłuba i pokładu statku. Na przebudowę, na centrum edukacji morskiej, oczekują dwie ładownie. Ministerstwo nie przyznało jednak w tym roku CMM dotacji na kolejny remont Sołdka. Z powodu braku środków na wkład własny muzeum nie może też złożyć wniosku o dofinansowanie renowacji statku z funduszy europejskich. Sołdka przeholowano ze Szczecina do Gdańska w poło-wiekwietniai98iroku. Oficjalny dokument jego przejęcia od PŻM przez CMM podpisano 27 kwietnia. Parowiec przystosowała do celów muzealnych Gdańska Stocznia Remontowa. Sołdka udostępniono do zwiedzania w 1985 roku.
Statek muzeum Sołdek
Pływający Oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku
Miejsce budowy - Stocznia Gdańska
Rok budowy -1949
Typ - B - 30
Armator - Polska Żegluga Morska w Szczecinie (do 1981 roku)
Przeznaczenie - masowiec (rudowęglowiec) do przewozów węgla i rudy
Długość - 87 m
Szerokość -12,3 m
Wysokość - 7,1 m Zanurzenie - 5,3 m
Nośność - 2540 ton
Napęd - tłokowa maszyna parowa podwójnego rozprężania systemu Lentza o mocy 1300 KM,
1 śruba napędowa
Prędkość - 9,5 węzła
Załoga - 28 osób
Jacek Sieński{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter