Na najnowszych statkach Polskiej Żeglugi Morskiej budowanych w chińskiej stoczni Mingde będą montowane silniki z poznańskich Zakładów Przemysłu Metalowego im. H. Cegielskiego. Będą to silniki główne, powstające w Poznaniu na licencji firmy Wärtisilä, o mocy 7800 kW każdy. Koszt jednego to około 3,5 mln dolarów.
Silniki z Cegielskiego będą montowane na peżetemowskich 30-tysięcznikach przeznaczonych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich, czyli tzw. jeziorowcach. Wykonawca tych statków, stocznia Mingde sprowadzi z Poznania trzy silniki główne dla statków : m/s „Juno” (odbiór w kwietniu br.), m/s „Lubie” (odbiór – lipiec br.) oraz m/s „Solina” (odbiór – grudzień br.). Same silniki zostaną przed podróżą do Chin zdemontowane i przewiezione w 29 skrzyniach. Na miejscu, zostaną ponownie zmontowane.
Zakup silników głównych z Cegielskiego oznacza również późniejsze dostarczanie z Poznania części zamiennych na statki Polskiej Żeglugi Morskiej.
Cegielski to nie jedyna polska firma, która jest producentem wyposażenia dla budowanych obecnie statków PŻM. Dla jednostek ze stoczni Mingde (wspomniane 30-tysięczniki) oraz stoczni Sanfu (masowce o nośności 16900 DWT) śruby nastawne, linie wałów oraz dziobowe stery strumieniowe dostarcza Scana Zamech z Elbląga.
Z kolei szczecińska firma EPA jest dostawcą sprzętu nawigacyjnego oraz późniejszego serwisu dla statków PŻM powstających w stoczni Xingang w Tianjin. Dotychczas sprzęt dostarczany przez EPĘ zamontowany został na 14 masowcach o nośności 38 tys. DWT, a współpraca ze szczecińskim dostawcą jest na tyle dobra, że zdecydowano się ją kontynuować dla nowej serii czterech statków, które będą odbierane ze stoczni Xingang w przyszłym roku. Wśród nich będzie m.in. m/s „Szczecin”.
Krzysztof Gogol
Doradca dyr. nacz. PŻM
Źródło: PŻM
Stocznie, Statki
Silniki z Cegielskiego na statkach PŻM
17 lutego 2011 |
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.