Crist realizuje zlecenia na budowę jednostek w pełni wyposażonych oraz bardziej skomplikowanych i zaawansowanych technicznie. Zbudował już m.in. barkę samopodnośną służącą m.in. do obsługi lub instalacji wież i turbin wiatrowych - Thor dla koncernu Hochtief i buduje kolejną, podobną, ale już z własnym napędem, czyli właściwie statek, dla konsorcjum Beluga-Hochtief Offshore.
Gdańsko-gdyńska firma realizuje jednak także prostsze zamówienia. Jednym z najnowszych zleceń jest wyposażenie i adaptacja czeterch barek pełnomorskich (o długości po ok. 110 m i szerokości ok. 30 m) do przewozu kolumn (wież) turbin wiatrowych na miejsce instalacji na morskich farmach wiatrowych. Stocznię Crist czeka m.in. modyfikacja pewnych instalacji i konstrukcji wewnętrznych, konserwacja, malowanie, a także - jak poinformował nas Andrzej Szwarc, dyr. ds. rozwoju stoczni Crist - instalacja po ok. 1300 t konstrukcji na każdej (obecnie prostej - "nieuzbrojonej") barce. Prace na nowo-zbudowanych na Dalekim Wschodzie barkach sprowadzonych do Gdyni przystosują je do sprawnego i bezpiecznego przewozu kolumn wież wiatrowych na miejsce instalacji, która dokonywana będzie przez jednostki w rodzaju Thor'a lub budowanej obecnie dla Beluga-Hochtief Offshore. Zakończenie adaptacji barek spodziewane jest wstępnie (o ile np. armator nie zleci dodatkowych prac) do końca lutego. Odbiorcą jest firma z grupy duńskiego koncernu budowlanego Aarsleff, która jest jednym z partnerów w konsorcjum budującym falochron dla świnoujskiego terminalu LNG, a w Polsce znana jest także m.in. z budowy (w zakładzie w Świnoujściu) betonowych fundamentów morskich elektrowni wiatrowych.
Barki przeznaczone do adaptacji przez stocznię Crist podróżują z miejsca budowy na Dalekim Wschodzie na pokładzie "statku-doku" - ciężarowca wpływnego Treasure, wstępnie (według informacji dostępnych 27 grudnia) spodziewanego na redzie portu gdyńskiego w Sylwestra lub w pierwszych dniach roku 2011. Na głębi w odpowiednim rejonie Zatoki Gdańskiej ciężarowiec zostanie zanurzony - częściowo "zatopiony" (jak dok pływający), tak, by umożliwić uzyskanie pływalności przewożonym na jego pokładzie barkom, które po "wydokowaniu" z ciężarowca flo-flo Treasure zostaną przeholowane do gdyńskiej stoczni.
Transport barek obsługuje od strony frachtowo-spedycyjnej Polsteam Shipping Agency Sp. z o.o., a statkiem Treasure opiekować się będzie na polskich wodach Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o.
Treasure zatrzymał się w dniu 27 grudnia (nie wiadomo na jak długo; być może dla przeczekania złej pogody) w brytyjskim porcie Weymouth nad Kanałem Angielskim. To niedaleko (o kilka-kilkanaście godzin drogi) od Falmouth, gdzie przebywa aresztowany i oczekujący na remont żaglowiec Chopin.
Treasure to ciężarowiec wpływny (flo-flo heavy lift vessel) przebudowany ze zbiornikowca suezmax w 2008 roku przez chińską stocznię Cosco Zhoushan Shipyard. Charakteryzuje się nośnością 53 868 t, długością całkowitą 216,785 m, szerokością 44,50 m i posiada pokład ładunkowy o wymiarach 128,75 x 44,50 m. Cztery barki dla Crist'a załadowane w rejonie Szanghaju ustawione są wzdłuż płaszczyzny symetrii statku, dwie po szerokości statku (burta w burtę) i w dwóch "warstwach".
Wracając do zleceń stoczni Crist z rynku morskich farm wiatrowych - przypomnijmy, że jako pierwsi szerzej informowaliśmy o nowej generacji jednostce do instalacji i obsługi morskich wież i turbin wiatrowych zamówionej w stoczni Crist SA przez spółkę joint venture dwóch niemieckich firm - Hochtief Construction z grupy Hochtief oraz specjalizującej się w morskich przewozach ładunków ciężkich i wielkogabarytowych bremeńskiej firmy żeglugowej Beluga Shipping (w wydaniu 10/2010 miesięcznika "Nasze MORZE"). Budowana w Gdyni jednostka z własnym napędem będzie mogła instalować i serwisować konstrukcje offshore o całkowitej wysokości nawet powyżej 120 m, posadowione na akwenach o głębokości do 50 m. Uroczystość położenia stępki tej jednostki miała miejsce na placu montażowym przy większym suchym doku byłej Stoczni Gdynia, należącym do części majątku wykupionej przez Crist w przetargu zorganizowanym przez zarządcę majątku stoczni zamkniętej pod naciskiem Komisji Europejskiej w 2009 roku.
Na zdjęciach poniżej ciężarowiec wpływny Treasure, który przewozi do Polski barki do adaptacji w stoczni Crist.

Fot. Dockwise

Fot. Dockwise{jathumbnail off}

