Jak informowaliśmy we wcześniejszym materiale - w Gdańskiej Stoczni "Remontowej" SA znajdują się dwie platformy offshore (wiertnicza Arctic II oraz hotelowo-warsztatowa Safe Bristolia) i wkrótce dołączy do nich jeszcze jedna - duża wiertnicza platforma półzanurzalna Arctic IV. Po raz pierwszy w historii polskich stoczni zaistnieje sytuacja, w której w naprawie i/lub przebudowie będą u nas gościły jednocześnie aż trzy platformy. Ich obecność (dla wielu - ciekawostka i okazja do przyjrzenia się sprawnie przeprowadzanej przez pilotów i załogi holowników skomplikowanej operacji wprowadzania wielkiej, niecodziennej jednak w gdańskim porcie, jednostki pływającej) to przede wszystkim intratne kontrakty i zapewnienie zatrudnienia dla stoczni i jej pracowników.
"Ta trzecia" jest już w drodze. Wstępnie (wg informacji dostępnych 18 listopada) spodziewana jest na redzie Gdańska w nocy 21/22.XI. W poniedziałek, 22 listopada - o ile okoliczności (głównie pogodowe) będą sprzyjające - powinna zostać wprowadzona do portu wewnętrznego i zacumowana przy jednym z nabrzeży "Remontowej". Jeśli nie będzie to możliwe tego dnia - holowanie z Zatoki Gdańskiej do stoczni odbędzie się w jednym z najbliższych dni po wstępnie spodziewanym terminie 22.XI. Platforma Arctic IV w nocy z 18 na 19 listopada przechodziła przez Cieśniny Duńskie. Holowana jest przez jednostkę AHTS o nazwie UOS Endeavour - wielozadaniowy holownik i zaopatrzeniowiec offshore o długości 76,50 m, mocy napędu głównego 12 000 kW (16 320 KM) i uciągu na palu ponad 200 T.
Podstawowa charakterystyka samej platformy przedstawia się następująco:
Platforma wiertnicza półzanurzalna Arctic IV
typ (projekt): Friede & Goldman L-907 Enhanced Pacesetter
długość całkowita: 85,65 m
długość pokładu głównego: 63,00 m
szerokość całkowita: 63,00 m
szerokość pokładu głównego: 61,90 m
wysokość boczna: 35,36 m
wysokość do pokładu wiertniczego: 45,70 m
kolumny stabilizujące narożne (4): 11,58 m średnicy
kolumny środkowe (2): 10,67 m średnicy
pontony (kadłuby): 82,30 m długości
powierzchnia pokładu: 3759 m2
zanurzenie robocze: 19,81 m
zanurzenie w tranzycie: 7,32 m
zanurzenie przetrwaniowe: 15,24 m
wyporność robocza: 28 421 t
wyporność w tranzycie: 18 062 t
prędkość w tranzycie z własnym napędem: 5 węzłów
prace wiertnicze przy głębokości akwenu: do 1500 stóp (ok. 457 m)
głębokość wierceń (pod dnem morskim): do 2500 stóp (ok. 760 m)
warunki przetrwania: wiatr do 100 węzłów, fale o wysokości do 100 stóp (ok. 30 m)
warunki do prac wiertniczych: wiatr do 75 węzłów, maksymalna wysokość fali do 50 stóp (ok. 15 m), prąd do 1,5 węzła, temperatura do -20o C
zmienne obciążenie pokładu: 4017 t
pomieszczenia załogi: do 97 osób
Należące do firmy Awilco Drilling platformy Arctic II i Arctic IV opuszczą gdańską stocznię pod nazwami zmienionymi na WilPhoenix i WilHunter. Pierwsza przechodzi w "Remontowej" specjalny przegląd okresowy z potrzebnymi pracami remontowymi (special periodic survey - SPS works) oraz prace konserwacyjno-malarskie połączone z modernizacją wiertni (wieży wiertniczej) i systemu wiertniczego, natomiast druga skierowana została do stoczni w Gdańsku na prace SPS i konserwacyjno-malarskie. Obie opuszczą "Remontową" najprawdopodobniej we wczesnych miesiącach przyszłego roku.
Zobacz zdjęcia:
* Fotografie pokazujące wprowadzenie platformy Safe Bristolia do portu Gdańsk
* Fotografie pokazujące wprowadzenie platformy Arctic II do portu Gdańsk
{jathumbnail off}
Stocznie, Statki
Trzecia platforma w drodze do Gdańska
19 listopada 2010 |
