Fjord 1 MRF jest pierwszym norweskim armatorem, który zaczął wykorzystywać skroplony gaz ziemny jako paliwo dla statków. Zaletą używania gazu LNG jest znaczna redukcja zanieczyszczenia środowiska, jak również szeroki dostęp do tego bogactwa naturalnego w Norwegii.
W uroczystości, która miała miejsce w Stoczni Północnej z Grupy REMONTOWA, udział wzięło ok. 65 gości armatora z Norwegii, m.in. z ambasadorem Królestwa Norwegii w Polsce - Enok'iem Nygaard'em, wraz z przedstawicielami Grupy REMONTOWA, z Jarosławem Flontem i Piotrem Soyką na czele. Wśród gości znalazł się m.in. wice-wojewoda pomorski Michał Owczarczak i inni przedstawiciele lokalnego biznesu i władz regionalnych.

Fot. PioSta / Nasze Morze
Jedną z matek chrzestnych, które dokonały aktu nadania imienia statkom była Danuta Walesa, żona byłego prezydenta RP Lecha Wałęsy. Ochrzciła ona jednostkę Korsfjord - najnowszy prom Fjord1 napędzany ekologicznym paliwem - gazem ziemnym. Prom ten będzie eksploatowany na mocno uczęszczanym szlaku między Flakk i Rørvik w norweskim regionie Sør-Trøndelag. Korsfjord miał opuścić stocznię w poniedziałek, 8 listopada. W dniu chrztu, 6 listopada, podniesiono na nim również banderę norweską w wersji należnej statkom pocztowym. Warto dodać, że Korsfjord został oddany niemal na dwa miesiące przed terminem kontraktowym.
Statek Korsfjord jest czwartym i ostatnim z serii promów SKS 125 napędzanych paliwem gazowym. Ich charakterystyczną cechą jest unikalny napęd składający się z dwóch silników zasilanych LNG, poruszających prądnice elektryczne oraz jednego silnika wysokoprężnego.
Dwa pozostałe ochrzczone ostatnio w Gdańsku - Storfjord i Hjørundfjord, zatrudnione będą (po dokończeniu wyposażenia i przekazaniu armatorowi przez stocznię w najbliższych miesiącach) na linii Festøya - Solavåg w regionie Møre og Romsdal, gdzie spodziewane są w lutym i marcu 2011 r. Te dwa promy zostały ochrzczone przez panie Åshild Støbakk i Karin Arild Dahl - żony członków rad nadzorczych firmy Fjord1. Storfjord i Hjørundfjord to promy konwencjonalne (napędzane silnikami wysokoprężnymi nie na gaz ziemny, tylko tradycyjnymi - na olej napędowy), ale - dzięki zastosowanym nowoczesnym rozwiązaniom - również wykazują się walorami pro-ekologicznymi. Promy Storfjord i Hjørundfjord należące do kolejnej serii, wizualnie podobne do "gazowych" poprzedników, zdecydowanie różnią się konstrukcją napędu. Jednostki te posiadają bowiem tradycyjne siłownie wyposażone w silniki Diesla i w mechaniczne linie wałów.
Warto przypomnieć, że pierwszy z serii promów napędzanych LNG zbudowanych przez Grupę REMONTOWA - Moldefjord - otrzymał wyróżnienie "Green Ship of the Year 2010" ("Zielony Statek Roku) na gali 7. edycji konferencji Green Ship Technology Conference w Kopenhadze w marcu br. Nagrodę przyznała firma Informa Maritime Events z grupy Informa, wydawcy jednego z najbardziej znaczących na świecie czasopism morskich - dziennika Lloyd’s List.
Klient "Remontowej" - Fjord1 - to jedna z największych norweskich grup transportu publicznego, eksploatująca 68 promów pasażersko-samochodowych, 16 promów pasażerskich i szybkich oraz ponad 500 autobusów i ciężarówek. Firma w 2008 roku przetransportowała ok. 28 milionów pasażerów i 8,7 mln pojazdów. Grupa zatrudnia ok. 2300 pracowników i zanotowała w 2008 roku obroty w wysokości ok. 2,8 miliarda koron norweskich.
Cztery promy z napędem gazowo-spalinowo-elektrycznym (seria zapoczątkowana jednostką Moldefjord i zakończona ochrzczonym i przekazanym w listopadzie 2010 r. promem Korsfjord - zaprojektowane została przez biuro konsultingowo-projektowe LMG Marin z Bergen w Norwegii, a jednostki konwencjonalne - z napędem spalinowo-elektrycznym) - w całości przez biura projektowo-konstrukcyjne Grupy REMONTOWA.
Budowa wspomnianych wyżej promów nie była jedyną pracą zleconą gdańskiej grupie przemysłu okrętowego - obecnie największej w Polsce - przez Fjord1. Na przełomie listopada i grudnia br. Gdańską Stocznię "Remontowa" SA powinien opuścić symetryczny, przelotowy prom fiordowy Glutra - pierwszy w świecie prom o napędzie zasilanym LNG (zbudowany w Norwegii w 2000 roku), który przeszedł w "Remontowej" zlecone przez Fjord1 przedłużenie wstawką o długości ponad 20 m. Ponadto Grupa REMONTOWA przekazała armatorowi Fjord1 dwa zbudowane w Gdańsku konwencjonalne promy Eira i Volda w roku 2002.
Więcej o promach napędzanych gazem zbudowanych w "Remontowej" i Stoczni Północnej tutaj:
- http://www.portalmorski.pl/artykul/index/prestiowe-nagrody-dla-remontowej-sa-za-przyjazne-rodowisku-statki-napdzane-lng/15223
- http://www.portalmorski.pl/artykul/index/gdaska-stocznia-remontowa-sa-nagrodzona-za-ekologiczny-prom/15226
ZOBACZ GALERIĘ >>{jathumbnail off}