Stocznie, Statki
Na 13 stycznia ustalona została data spotkania w Warszawie „Solidarności” z przedstawicielami rządu na temat wsparcia dla bezrobotnych stoczniowców i przyszłość samej stoczni. Okrętowe stowarzyszenia ze Szczecina wysłały zaś apel do władz krajowych i lokalnych o utrzymanie jej majątku w całości do czasu ponownego uruchomienia produkcji.

Spotkanie jest efektem zorganizowanej przez „S” manifestacji, która w obronie m.in. przemysłu stoczniowego odbyła się w grudniu w Warszawie. Jego gospodarzem będzie minister w Kancelarii Premiera Michał Boni.

- Przede wszystkim zależy nam na wyjaśnieniu spraw związanych z zabezpieczeniami dla stoczniowców, wykorzystania do tego celu unijnych funduszy i jak na ich przyjęcie są przygotowane urzędy pracy. Spodziewamy się, że przynajmniej wstępnie rząd odpowie nam na pytania zadane w petycji przekazanej na manifestacji. Na kolejne spotkanie z udziałem ministerstwa i urzędów pracy oraz pracodawców chcemy umówić się w Szczecinie – wyjaśnia Mieczysław Jurek, szef zachodniopomorskiej „S”.

Podczas spotkania ma też być mowa o przyszłości majątku stoczniowego, który nie został sprzedany w przetargach. Jak dowiedzieliśmy się wczoraj w Agencji Rozwoju Przemysłu, żadne decyzje w jego sprawie jeszcze nie zapadły.

- Zostaną podjęte na początku stycznia po złożeniu przez zarządcę kompensacji analiz i opinii. Nie ma żadnych opóźnień – zapewniała Roma Sarzyńska, rzecznik prasowy ARP.

Dziś w Warszawie przedstawiciele urzędów pracy mają rozmawiać w resorcie pracy, co mogą zaoferować bezrobotnym stoczniowcom. Wnioski z tej rozmowy powinny być przedstawione na jutrzejszym spotkaniu w Gdyni.

Apel w sprawie przemysłu okrętowego do władz krajowych i lokalnych wysłało Towarzystwo Okrętowców Polskich „Korab” oraz Stowarzyszenie na rzecz Gospodarki Morskiej i Śródlądowej w Szczecinie. Organizacje podkreślają, że zachowanie przemysłu okrętowego pozwoli zmniejszyć bezrobocie i musi być jednym z głównych celów strategicznych polskiej gospodarki. „Nadal nie można dopuścić do cząstkowej wyprzedaży newralgicznych składników majątku stoczni doprowadzającej do utraty zdolności budowy statków i uniemożliwienia spełnienia przez stocznie swojej strategicznej, mobilnej roli dla gospodarki narodowej. Stocznie mogą być sprzedane, ale tylko w całości lub w częściach zachowujących w przyszłości zdolność rentownego funkcjonowania jako zakłady budowy statków i obiektów morskich” - napisali autorzy apelu.

Domagają się kontynuacji utrzymania i dozoru technicznego niesprzedanego majątku Stoczni Szczecińskiej Nowej oraz przygotowania opracowań dotyczących przyszłej produkcji statków. Opowiadają się też za rewitalizacją będącej w upadłości od 2002 r. Porty Holding (poprzedniczki SSN) i doraźnym uruchamianiem produkcji w stoczni na zasadzie dzierżawy części jej terenów.


Marcin KUBERA
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter