Stocznie, Statki
Premier Donald Tusk podczas poniedziałkowej debaty stwierdził: "Zrobiliśmy naprawdę perfekcyjną akcję, żeby ściągnąć ten kapitał arabski w powiązaniu także z inwestycjami takimi jak Gazoport, jak kontrakt gazowy to była naprawdę na bardzo wielu poziomach taka gra, po to, żeby ci stoczniowcy w Szczecinie i Gdyni pracę dostali".

To stwierdzenie wiele wyjaśnia, ale nie wszystko. Jeszcze przed przetargiem pojawiały się spekulacje, że najpoważniejszym potencjalnym inwestorem jest Qatar Investment Authority, narodowy katarski fundusz inwestycyjny zarejestrowany w Europie i dysponujący kapitałem 800 mld dolarów. Miał on zaangażować się w stocznie m.in. w związku z podpisaną w ubiegłym roku przez PGNiG wstępną umowę na dostawy gazu ziemnego z Kataru drogą morską. Stocznie miałyby zbudować gazowce do tego potrzebne.

Czy faktycznie katarski kapitał stoi za funduszem United International Trust N.V. , który przejął większość majątku produkcyjnego obu stoczni? Dokładnie nie wiadomo ponieważ powiązanie kapitałowe UIT idą w różnych kierunkach. Możliwe, że kapitał stoczni został przejęty przez globalny konglomerat inwestorów. Fundusz UIT zarejestrowany jest w raju podatkowym, na Antylach Holenderskich. Założony został przez udziałowców firmy Intertrust, która z czasem przemianowała się na Fortis Intertrust. Ten powiązany jest z holenderskim Fortis Bankiem i zarządzał pieniędzmi korporacji będących klientami banku. W 2007 r. Fortis Intertrust złożył ofertę na Stocznię Gdynia, ale nie została ona wówczas rozpatrzona.

UIT ma także udziały w firmie Aurelia Energy N.V., także zarejestrowanej na Antylach, zajmującej się inwestowaniem w firmy specjalizujące się w obsłudze offshore przemysłu naftowego. Ta jest z kolei powiązana z holdingiem Bluewater kontrolowanego przez holenderskiego właściciela Hugo Heeremę, potentata w branży offshore. UIT N.V. jest także udziałowcem w firmie Sapiens International Corporation N.V., także zarejestrowanej na Antylach, dostarczającej rozwiązania systemowe dla firm ubezpieczeniowych. W Sapiens z kolei zaangażowany jest kapitał izraelski.

Minister skarbu i Agencja Rozwoju Przemysłu zapowiedziały, że informacje o nabywcy stoczniowego majątku zostaną ujawnione w ciągu dwóch tygodni. Najpierw zarządca kompensacji musi podpisać z inwestorem umowę i przejęciu wygranych w przetargach pakietów stoczni.

Adrian Furgalski, ekspert Zespołu doradców Gospodarczych TOR

Wszyscy poszukują kto właściwie kupił majątek obu stoczni, ponieważ wiele wskazuje, że United International Trust jest pośrednikiem. Dobrą informacją jest, że inwestor jak i minister skarbu deklarują, że stocznie będą budowały statki. Pogłoski, że rząd coś ukrywa nie ujawniając szczegółów transakcji to podsycanie nieufności przed wyborami do europarlamentu. Logiczne jest też, że stocznie zostaną połączone w jeden podmiot, ponieważ utrzymywanie zdublowanych struktur administracyjnych i biznesowych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Premier w ostatnich wypowiedział wskazał gdzie można było znaleźć kapitał - w krajach arabskich. Prawdopodobne jest zatem, że w stoczniach będą budowane gazowce. Układa się to w całość z budową gazoportu w Świnoujściu.

Jacek Klein
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6434 3.717
EUR 4.2267 4.3121
CHF 4.4994 4.5902
GBP 4.9592 5.0594