Stocznie, Statki
JEŚLI nawet z mapy gospodarczej miasta zniknie Stocznia Szczecińska, nadal w mieście będzie się budować statki i sekcje okrętowe. Niestety inne stocznie, które się tym zajmują, produkują znacznie mniejsze jednostki i także borykają się ze skutkami światowego kryzysu.

Jedną z firm przełamujących stoczniowy monopol w Szczecinie jest Maritim-Shipyard, która buduje różne konstrukcje kadłubów - od małych statków żeglugi przybrzeżnej do jednostek mających 4 tys. ton nośności. Zakład wraz z bezpośrednimi kooperantami zatrudnia obecnie ok. 150 osób. Niedawno dostarczył dwa kadłuby dla jednostek do obsługi platform wiertniczych (offshore) dla odbiorcy norweskiego. Teraz dla francuskiego armatora Burboun buduje kadłub o wadze 1300 ton mający 80 m długości i 20 m szerokości.

- Jest to prototyp jednostki naukowo-badawczej z przeznaczeniem na rynek offshore. Drugi budowany przez nas kadłub to jednostka inspekcyjna o łącznej wadze 155 ton dla klienta niemieckiego, a trzeci to kadłub małej pogłębiarki dla duńskiego armatora - opowiada Tomasz Szczepanik, dyrektor Maritim-Shipyard.

Spółka ma w planach kilka kontraktów, ale przyznaje, że ich zdobywanie z powodu kryzysu jest teraz trudne. Jej konkurencyjność u zachodnich kontrahentów poprawiło jednak osłabienie złotego.

Produkcją okrętową na terenie upadłej Fabryki Papieru Skolwin zajmuje się spółka Partner Shipyard. Kooperuje ona z holenderskimi stoczniami, którym dostarcza kadłuby i ich elementy. Niedawno opuścił ją pierwszy samodzielnie zbudowany w całości drobnicowiec dla armatora z Hiszpanii, który nazywa się „Abis Albufeira”. W stoczni do maja powinny zakończyć się prace przy wyposażaniu kolejnej jednostki - „Abis Antwerpen”.

- Niestety, dotyka nas teraz spadek zamówień związany z kryzysem. Moglibyśmy budować dużo więcej, niż robimy obecnie. Wielu armatorów wycofuje się jednak z realizacji kontraktów - wyjaśnia Andrzej Mączka, szef Partner Shipyard.

Budowa części kadłubów to także domena zlokalizowanego w szczecińskim porcie zakładu polickiej spółki Stalkon. W zeszłym roku powstały tu m.in. moduły statku do prac podwodnych oraz elementy kadłubów statków do obsługi platform wiertniczych. Firma buduje też konstrukcje stalowe dla górnictwa morskiego, zbiorniki balastowe i urządzenia załadowcze na statki. Jej kontrahentami są odbiorcy z najbardziej uprzemysłowionych krajów zachodniej i północnej Europy.

Budowaniem statków w pewnym zakresie zajmuje się także Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia. W latach 2005 - 2007 wybudowała ona 5 jednostek patrolowych dla Norwegii. W tej chwili zakład realizuje kontrakt na budowę 2 kolejnych statków tego typu, których kadłuby są jednym z ostatnich zleceń Stoczni Szczecińskiej Nowej.

Marcin KUBERA
1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7266 3.8018
EUR 4.2134 4.2986
CHF 4.5148 4.606
GBP 4.9701 5.0705