Rybołówstwo
Nowoczesny terminal "Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk" buduje na terenie Wolnego Obszaru Celnego portu gdańskiego spółka Północnoatlantycka Organizacja Producentów w Warszawie, prowadząca połowy na Atlantyku.

Będzie on złożony ze stanowiska przeładunkowego statków chłodniczych i chłodni składowej głęboko mrożonych ryb. Natomiast działalność połowową zakończyło przedsiębiorstwo Dalmor SA w Gdyni, a w najbliższych latach będą wyłączone z eksploatacji jego chłodnie składowe w porcie gdyńskim.

Julian Skelnik, dyrektor Pionu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, poinformował, że terminal rybny PAOP będzie zlokalizowany nad basenem Władysława IV, przy nabrzeżu WOC I, na terenie mającym 1,5 hektara.

Powierzchnia całkowita chłodni składowej, łącznie na 6 poziomach, wyniesie ponad 7 tys. m kw., a temperatura w komorach: -25 st. C. Terminal ma być oddany do użytku do końca roku 2013.

Przetarg na dzierżawę przez PAOP terenu pod "Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk" w okresie 10 lat ZMPG SA rozstrzygnął już w 2006 roku. Ministerstwo Skarbu Państwa wyraziło jednak zgodę na przedłużenie umowy dzierżawnej do 30 lat. Koszt inwestycji wynosi ponad 40 mln zł.

PAOP SA w Warszawie utworzono w 2003 roku. Zrzesza ona polskie spółki połowowe Atlantex w Warszawie i Arctic Navigations w Gdyni. Eksploatują one trawlery przetwórnie Polonus GDY - 36, Alina GDY - 46 i Sirius GDY - 43, poławiające na północno-zachodnim Atlantyku karmazyny, krewetki, dorsze i makrele. PAOP wykorzystuje limity połowowe przyznane Polsce, po jej przystąpieniu do Unii Europejskiej, w oparciu o bazę historyczną, a więc połowy prowadzone niegdyś na łowiskach atlantyckich przez trawlery polskich przedsiębiorstw rybackich.

Krzysztof Rychlicki, prezes Dalmor SA w Gdyni, nie ukrywa, że przedsiębiorstwo, należące dziś do Grupy Polski Holding Nieruchomości SA, będącej spółką Skarbu Państwa, zaprzestało połowów dalekomorskich, z których wyłączono ostatni trawler Dalmor II. Nadal prowadzi ono portową działalność usługową, obejmującą m.in. przeładunki i składowanie mrożonych ryb oraz innych artykułów spożywczych. Decyzje dotyczące kontynuowania przez Dalmor SA działalności usługowej w jego porcie rybackim podejmie Grupa PHN. Powinny one zapaść w ciągu dwóch, trzech lat.

Trawler Alina (GDY-36). Foto: Atlantex

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter