Prawo, polityka

Rząd Norwegii, za pośrednictwem Ministerstwa Obrony Narodowej, przedłoży parlamentowi nowy wniosek dotyczący zakupu dwóch dodatkowych okrętów podwodnych typu 212CD z napędem dieslowsko-elektrycznym dla Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii.

Jeśli wniosek uzyska zgodę parlamentu, dla Norwegii zostanie zbudowanych łącznie sześć okrętów typu 212CD.

Zgodnie z umową zawartą w 2021 roku między rządami Norwegii i Niemiec, firma ThyssenKrupp Marine Systems otrzymała oficjalne zlecenie budowy sześciu identycznych okrętów podwodnych typu 212CD. Zamówienie o wartości około 5,5 miliarda euro obejmuje dostawę dwóch okrętów podwodnych dla niemieckiej marynarki wojennej i czterech okrętów podwodnych dla norweskiej marynarki wojennej, a także dodatkowe usługi logistyczne i zasoby szkoleniowe.

Okręty zostaną wyposażone w norweskie i niemieckie systemy uzbrojenia.

W niemieckiej stoczni ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) trwa aktualnie budowa pierwszych dwóch okrętów podwodnych. Według Ministerstwa Obrony Narodowej pierwszy okręt zostanie dostarczony do Norwegii w 2029 roku.

Ministerstwo spodziewa się uzyskać zgodę pomimo wzrostu ceny jednostkowej okrętów podwodnych oraz wyższych kosztów związanych z zakupem systemów uzbrojenia. Wzrost ten wynika częściowo ze wzrostu kosztów surowców i sprzętu obronnego od czasu podpisania pierwotnej umowy przez TKMS oraz rządy Niemiec i Norwegii w 2021 roku.

Dwa pierwsze okręty podwodne typu 212CD dla niemieckiej marynarki wojennej mają zostać dostarczone odpowiednio w 2032 i 2034 roku.

Nowy niemiecko-norweski typ okrętu podwodnego bazuje na typie 212A, który jest już wykorzystywany w niemieckiej marynarce wojennej, a także we włoskich siłach morskich, i nosi oznaczenie 212CD (Common Design).

LEW (Źródło: TKMS)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter