We wtorek rząd podjął decyzję o budowie dwóch nowych statków dla polskich uczelni morskich. Ma powstać m.in. następca Daru Młodzieży. Uniwersytet Morski w Gdyni (UMG) podał, że nowy statek będzie łączyć tradycję z nowoczesnością, co pozwoli na utrzymanie wysokiego poziomu kształcenia studentów.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025-2029”, przedłożoną przez ministra infrastruktury.
Celem programu jest zaprojektowanie, budowa i wyposażenie statku szkolnego (żaglowca) dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. Realizacja projektu podniesie poziom kształcenia kadr oraz rozwój badań morskich w Polsce. Rząd przeznaczy na program prawie 1 mld zł do 2029 roku.
KPRM podała, że obecna infrastruktura szkoleniowa i badawcza uczelni morskich wymaga unowocześnienia. Najważniejsze jednostki pływające mają nawet 45 lat. Statki Nawigator XXI (Politechniki Morskiej w Szczecinie) i Dar Młodzieży (Uniwersytetu Morskiego w Gdyni) są wyeksploatowane i nie spełniają już aktualnych standardów, które obowiązują dla tego typu jednostek.
Uniwersytet Morski w Gdyni na swojej stronie internetowej poinformował, że jest to „historyczna decyzja dla uczelni oraz dla polskiej gospodarki morskiej”, o którą senat uczelni i rektor prof. Adam Weintrit zabiegali od pięciu lat.
Podano, że pozwoli ona na zbudowanie nowego statku szkolnego i zastąpienie dotychczasowej jednostki – Daru Młodzieży, na którym od 1982 roku przeszkoliło się ponad 25 tysięcy kadetów, przyszłych oficerów floty handlowej.
- Następca Daru Młodzieży umożliwi odbycie praktycznego szkolenia dla 120 kadetów jednocześnie. Nowa jednostka łączyć będzie tradycję z nowoczesnością, co pozwoli na utrzymanie wysokiego poziomu kształcenia studentów - podała uczelnia.
Wskazano, że statek będzie wyposażony w najnowsze technologie, spełniając przy tym międzynarodowe standardy bezpieczeństwa.
- Jednocześnie studenci w ramach wymaganych Konwencją STCW praktyk w czasie rejsu szkoleniowego na nowym statku szkolnym uczelni przechodzić będą tradycyjny trening na morzu, w czasie którego niezwykle ważna jest dyscyplina i umiejętność współpracy w zespole, ponieważ to właśnie one są kluczowe dla zawodu marynarza i często decydują o bezpieczeństwie na statku podczas rejsu - podano.
Uczelnia poinformowała, że nowa jednostka szkoleniowa zostanie oddana w służbie kolejnym pokoleniom przyszłych oficerów floty handlowej w ciągu najbliższych trzech lat.
Nad przebiegiem prac czuwać będzie powołany w ubiegłym roku zespół ds. budowy następcy statku szkolnego Daru Młodzieży składający się z ekspertów.
KPRM podała, że głównym zadaniem dwóch nowych statków będzie realizacja programów dydaktyczno-szkoleniowych studentów i kształcenia ustawicznego kadr morskich.
Jednostki będą wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania pod kątem elektroniki, automatyki oraz najnowszych systemów nawigacyjnych. Przestrzenie dydaktyczne i systemy bezpieczeństwa będą zgodne z międzynarodowymi normami, a także z rozwiązaniami przyjaznymi środowisku.
Zapewniono, że realizacja programu podniesie poziom kształcenia kadr oraz rozwój badań morskich w Polsce. Umożliwi studentom i pracownikom naukowo-badawczym udział w realnych projektach badawczych na pokładzie statku szkolno-badawczego, dzięki czemu zdobędą oni unikalne umiejętności (np. obsługa zaawansowanych urządzeń pomiarowych).
Podano, że dzięki programowi Polska umocni swoją pozycję na mapie europejskiej nauki i przemysłu morskiego, oferując najwyższy poziom kształcenia oraz badań. Statki będą służyły kolejnym pokoleniom studentów i naukowców przez dekady, pomnażając kapitał ludzki i wiedzę.
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
