Prawo, polityka

Rząd stanu Kerala w Indiach domaga się ponad miliard dolarów odszkodowania za straty poniesione w wyniku katastrofy statku MSC Elsa 3. W ramach roszczenia Sąd Najwyższy nakazał zatrzymanie statku MSC Akiteta II, który cumował w indyjskim porcie, do czasu wpłacenia kaucji przez armatora MSC.

Kontenerowiec MSC Elsa 3 w maju br. zatonął u wybrzeży Koczin w Indiach. Statek płynął z Vizhinjam do Koczin w stanie Kerala, skąd miał obrać kurs na Tuticorini, w pobliżu północnych brzegów Sri Lanki, ale wraz z nadejściem monsunu rozpętała się potężna burza i statek utracił sterowność. Całą, 24-osobową załogę uratowała straż przybrzeżna, a kontenerowiec ostatecznie zatonął. Jego wrak leży na głębokości 51 metrów.

Według władz stanu Kerala, katastrofa statku miała negatywny wpływ na gospodarkę, środowisko i źródło utrzymania rybaków. Kwota roszczenia wynosi 1 mld dolarów, ale rząd domaga się również 44 mln dolarów na przywrócenie środowiska naturalnego oraz 61,3 mln dolarów na pokrycie strat ekonomicznych poniesionych przez społeczność rybacką.

Chociaż wyciek ropy został zatrzymany, media donoszą o szeregu skutków. Z 643 kontenerów, które znajdowały się na statku w momencie zatonięcia, podjęto z wody łącznie 61. Dyrekcja Generalna Żeglugi poinformowała, że na początku lipca z linii brzegowej zebrano około 450-500 ton granulatu, a wolontariusze nadal przeczesują plaże.

W momencie wniesienia sprawy do sądu, w indyjskim porcie Vizhinjam cumował MSC Akiteta II. Statek zbudowany w 2001 roku o pojemności 2226 TEU jest nieco większy niż MSC Elsa 3 (1730 TEU). Sąd uznał, że jest to akceptowalne zabezpieczenie do czasu złożenia kaucji przez armatora. Statek otrzymał zezwolenie na rozładunek i załadunek kontenerów, ale nie może wypłynąć z portu. Rozprawa rozpocznie się jutro, tj. 10 lipca.

W międzyczasie trwa dochodzenie w sprawie ewentualnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa. Jak informowaliśmy wcześniej na łamach Portalu Morskiego, kapitan i załoga statku pozostają w Koczin, gdzie lokalna policja postawiła im zarzuty na podstawie wielu artykułów indyjskiego kodeksu karnego, w tym nieostrożnego pilotowania statku, stworzenia zagrożenia dla ruchu morskiego i niedbałego obchodzenia się z substancjami niebezpiecznymi. Wstępny raport został przesłany do Generalnej Dyrekcji ds. Żeglugi. Nadal oczekuje się także na informacje z rejestratora danych podróży (VDR), który został podjęty z wody w ubiegłym miesiącu przez nurków i przetransportowany na ląd celem analizy.

W sierpniu, jeśli pogoda na to pozwoli, rozpocznie się wypompowanie paliwa ze zbiorników statku. MSC do tej akcji zaangażował znaną, holenderską firmę SMIT Salvage, jedną z najpoważniejszych i największych firm ratownictwa morskiego na świecie.

AL, z mediów

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655