Prawo, polityka

Późnym wieczorem 23 grudnia 2021 r. około 15 mil na północny zachód od wyspy New Providence na Bahamach 64-metrowy jacht Utopia IV zderzył się z niemal 49-metrowym tankowcem Tropic Breeze, powodując jego zatonięcie w ciągu dwudziestu minut. Rok po wypadku załoga luksusowej jednostki, która w wyniku kolizji doznała obrażeń, wytoczyła armatorowi sprawę sądową.

Jachtem Utopia IV podróżowało 7 gości czarterowych i 12 członków załogi. Statek zmierzał na Bimini (Bahamy), gdy o godzinie 22:00 uderzył z prędkością 20 węzłów w rufę 49-metrowego Tropic Breeze. Siła zderzenia przebiła rufę tankowca, co spowodowało jego zatonięcie na głębokości 2000 metrów. Załoga jachtu próbowała uratować załogę tonącej jednostki, ale morskie fale uniemożliwiały im wejście na pokład. Ostatecznie pomogła znajdująca się niedaleko miejsca wypadku łódź motorowa Amara.

Trzech członków załogi Utopia IV, reprezentowanych przez uznaną kancelarię prawną Moore & Co. z Coral Gables na Florydzie, rok po wypadku wniosło pozew przeciwko armatorowi jachtu Utopia Yachting LLC o zaniedbanie, brak zdolności do żeglugi i niezapewnienie szybkiej, i odpowiedniej pomocy, i leczenia. Pozew zawierał też m.in. zarzuty, że kapitan jachtu opuścił swoje stanowisko na 15 minut, spędzając czas m.in. z gośćmi, pozostawiając na mostku niedostatecznie wykwalifikowanego bosmana.

Ława przysięgłych miała zdecydować, „czy każdy z trzech powodów został ranny w kolizji, a jeśli tak, to w jakim stopniu, i sprawiedliwie zadecydować na podstawie przedstawionych zeznań i dowodów”.

W wyniku 18-dniowego procesu w Miami ława przysięgłych przyznała im kolejno po 805 000 dolarów, 591 000 dolarów i 1 492 300 dolarów.

W raporcie z wypadku wydanym przez organizację prowadzącą badania przebiegu i przyczyn wypadków m.in. w lotnictwie i na morzu - National Transportation Safety Board (NTSB) stwierdzono, że kolizja superjachtu ze zbiornikowcem została spowodowana prawdopodobnie dlatego, że załoga jachtu nie zachowała odpowiedniej czujności. To samo tyczyło się załogi statku Tropic Breeze - dodano.

Właściwa obserwacja przez odpowiednio przeszkolonych członków załogi jest zawarta w Konwencji w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 r. i jest niezbędna do określenia ryzyka kolizji.

Każdy statek powinien stale prowadzić właściwą obserwację zarówno wzrokową i słuchową, jak i za pomocą wszystkich dostępnych środków w istniejących okolicznościach i warunkach odpowiednich do pełnej oceny sytuacji i ryzyka zderzenia – czytamy w Konwencji.

W raporcie ustalono, że biorąc pod uwagę względną prędkość obu statków, prawdopodobnie żadna z osób pełniących wachtę nie spojrzała na radar w ciągu 12 minut przed kolizją ani nie dokonała wizualnej oceny otoczenia. 

Oprócz uszkodzeń obu statków, wraz z tankowcem utracono około 600 litrów oleju napędowego. Wypadek spowodował szkody w wysokości prawie 7,9 miliona dolarów.

AL, z mediów

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7293 3.8047
EUR 4.2341 4.3197
CHF 4.5321 4.6237
GBP 4.9919 5.0927