Prawo, polityka

Administracja Donalda Trumpa wprowadza opłaty portowe na statki pod chińską banderą, ale nie tylko... Nowe zasady obowiązywać będą także jednostki innych bander, ale zbudowane w Chinach, samochodowce i gazowce. Decyzja ta ma być wynikiem dochodzenia, które wykazało, że chińskie praktyki handlowe obciążają i ograniczają amerykański handel. 

Polityka gospodarcza, zapoczątkowana przez administrację Bidena i zakończona styczniowym raportem, w którym stwierdzono, że chiński przemysł stoczniowy ma nieuczciwą przewagę, pozwoliła rządowi USA na nałożenie wysokich opłat na statki chińskiej produkcji zawijające do amerykańskich portów.

Statki i transport morski są niezbędne dla amerykańskiego bezpieczeństwa gospodarczego i swobodnego przepływu handluUkierunkowane działania mają przywrócić amerykański przemysł stoczniowy i ograniczyć nieuzasadnione działania Pekinu w celu zdominowania sektora morskiego, logistycznego i stoczniowego - powiedział przedstawiciel USA ds. handlu Jamieson Greer.

Opłaty będą pobierane za każde zawinięcie do amerykańskiego portu, chyba że statek zawija do szeregu punktów w USA przed zawinięciem do zagranicznego portu. Za każdy statek zbudowany w chińskiej stoczni pobierana będzie opłata za tonę netto lub za kontener, w zależności która z tych wartości będzie wyższa. Armatorzy, którzy przedstawią dowód statku zbudowanego w USA, mogą ubiegać się o zwolnienie z opłat.

Opłaty dla statków pod chińską banderą:

od 14 października 2025 r. 50 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2026 r. 80 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2027 r. 110 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2028 r. 140 dolarów za tonę netto.

Zasady opłat dla statków innych bander, ale zbudowanych w Chinach:

od 14 października 2025 r. 18 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2026 r. 23 dolary za tonę netto;
od 17 kwietnia 2027 r. 28 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2028 r. 33 dolary za tonę netto.

Eksport masowy, taki jak węgiel lub zboże, będzie zwolniony z opłat, podobnie, jak puste statki przypływające do portów, poniżej pewnego progu wielkości i statki odbywające rejsy o długości mniejszej niż 2000 mil morskich.

Nie tylko chińskie statki

Nie tylko na statki powiązane z Chinami zostaną nałożone opłaty - w ciągu 180 dni dołączą do nich samochodowce zbudowane poza Stanami Zjednoczonymi. Planuje się także wprowadzić pewne ograniczenia gazowce niepowiązane z USA. Ma to nastąpić w ciągu trzech lat licząc od dnia wczorajszego, tj. 17 kwietnia. 

AL, z mediów

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7527 3.8285
EUR 4.2033 4.2883
CHF 4.4912 4.582
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter