Administracja Donalda Trumpa wprowadza opłaty portowe na statki pod chińską banderą, ale nie tylko... Nowe zasady obowiązywać będą także jednostki innych bander, ale zbudowane w Chinach, samochodowce i gazowce. Decyzja ta ma być wynikiem dochodzenia, które wykazało, że chińskie praktyki handlowe obciążają i ograniczają amerykański handel.
Polityka gospodarcza, zapoczątkowana przez administrację Bidena i zakończona styczniowym raportem, w którym stwierdzono, że chiński przemysł stoczniowy ma nieuczciwą przewagę, pozwoliła rządowi USA na nałożenie wysokich opłat na statki chińskiej produkcji zawijające do amerykańskich portów.
Statki i transport morski są niezbędne dla amerykańskiego bezpieczeństwa gospodarczego i swobodnego przepływu handlu. Ukierunkowane działania mają przywrócić amerykański przemysł stoczniowy i ograniczyć nieuzasadnione działania Pekinu w celu zdominowania sektora morskiego, logistycznego i stoczniowego - powiedział przedstawiciel USA ds. handlu Jamieson Greer.
Opłaty będą pobierane za każde zawinięcie do amerykańskiego portu, chyba że statek zawija do szeregu punktów w USA przed zawinięciem do zagranicznego portu. Za każdy statek zbudowany w chińskiej stoczni pobierana będzie opłata za tonę netto lub za kontener, w zależności która z tych wartości będzie wyższa. Armatorzy, którzy przedstawią dowód statku zbudowanego w USA, mogą ubiegać się o zwolnienie z opłat.
Opłaty dla statków pod chińską banderą:
od 14 października 2025 r. 50 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2026 r. 80 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2027 r. 110 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2028 r. 140 dolarów za tonę netto.
Zasady opłat dla statków innych bander, ale zbudowanych w Chinach:
od 14 października 2025 r. 18 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2026 r. 23 dolary za tonę netto;
od 17 kwietnia 2027 r. 28 dolarów za tonę netto;
od 17 kwietnia 2028 r. 33 dolary za tonę netto.
Eksport masowy, taki jak węgiel lub zboże, będzie zwolniony z opłat, podobnie, jak puste statki przypływające do portów, poniżej pewnego progu wielkości i statki odbywające rejsy o długości mniejszej niż 2000 mil morskich.
Nie tylko chińskie statki
Nie tylko na statki powiązane z Chinami zostaną nałożone opłaty - w ciągu 180 dni dołączą do nich samochodowce zbudowane poza Stanami Zjednoczonymi. Planuje się także wprowadzić pewne ograniczenia gazowce niepowiązane z USA. Ma to nastąpić w ciągu trzech lat licząc od dnia wczorajszego, tj. 17 kwietnia.
Czytaj także:
AL, z mediów