Prawo, polityka

Ocena polityczna funkcjonowania Ministerstwa Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej leży poza obrębem zainteresowania Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie – nie jesteśmy po to, by oceniać kompetencji polityków. Nie da się jednak ukryć, że gospodarka morska, przemysł stoczniowy i branża offshore to bardzo istotne gałęzie rozwoju Pomorza Zachodniego.

Rząd Prawa i Sprawiedliwości zapowiadał, że reaktywacja Ministerstwa w 2015 roku to przywrócenie podmiotowości gospodarce morskiej, krok w stronę reaktywacji poważnego przemysłu stoczniowego w naszym regionie i szansa na odbudowę sektora gospodarczego, który niegdyś był kręgosłupem naszego miasta i regionu. Czy to się udało? Czy sytuacja jest tak dobra, że Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej można likwidować? – To pytanie retoryczne, bo tak naprawdę trudno jest po tych latach stwierdzić jakie zasługi dla gospodarki morskiej na Pomorzu Zachodnim ma likwidowane Ministerstwo. Nie zmienia to jednak faktu, że przedsiębiorcy branży morskiej powinni wiedzieć, jaka jednostka będzie teraz zajmowała się ich działalnością – mówi Jarosław Tarczyński, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

• Gospodarka morska to jeden z sektorów, który rozwija się w naszym regionie dynamicznie i potrzebuje wsparcia – takim wsparciem miało być Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Czy było?

• Politycy deklarowali, że reaktywacja MGMIŻŚ jest ważną częścią odbudowy przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej w regionie. Czy jego likwidacja oznacza, że to zadanie się już zakończyło, a może zmieniły się priorytety?

• Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie uważa, że taka jednostka rządowa jest potrzebna. Taka teza została sformułowana podczas I Międzynarodowego Kongresu Morskiego.

• „Przedsiębiorcy potrzebują Ministerstwa, które będzie aktywne, otwarte na dialog, gotowe wysłuchać słów krytyki, kreatywnego w poszukiwaniu rozwiązań, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego Pomorza Zachodniego” – twierdzi Prezes PIG Jarosław Tarczyński.

Jak mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej Jarosław Tarczyński przygotowany powinien zostać „raport zamknięcia” Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a przedsiębiorcy działający w sektorze gospodarki morskiej, transportu, logistyki oraz w sektorze stoczniowym powinny się dowiedzieć jaka jednostka administracji rządowej odpowiedzialna będzie za regulacje, przepisy prawa oraz wszelkie wytyczne dotyczące działalności przemysłu stoczniowego.

Reaktywacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej była głównym postulatem po pierwszej edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego organizowanego przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie. Z naszego punktu widzenia istnienie takiego ministerstwa powoduje, że przedsiębiorcy działający w branży stoczniowej, portowej czy w szeroko rozumianej logistyce wiedzą, kto odpowiedzialny jest za tworzenie regulacji prawnych ich dotyczących oraz kto odpowiada za wdrażanie, często bardzo skomplikowanych, regulacji unijnych. Przeszłość pokazuje, że rozdrobnienie kompetencji, które gromadziło MGMIŻŚ na ministerstwa zajmujące się infrastrukturą, gospodarką, środowiskiem i rolnictwem doprowadzało do tego, że przedsiębiorcy nie wiedzą kto i w jakiej skali jest odpowiedzialny za pomoc im i przygotowanie odpowiednich regulacji gospodarczych. Wielokrotnie słyszeliśmy, że Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu, czy od tego czasu coś się zmieniło? Jak politycy wytłumaczą się z dziesiątek obietnic, jakie składane były mieszkańcom regionu w kampaniach wyborczych? Czy reaktywacja gospodarki morskiej już się dopełniła? Może po prostu czegoś nie zauważyliśmy? – mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Jarosław Tarczyński.

Naszym celem nie jest stawanie w obronie polityków, którzy w ostatnich latach zdecydowanie lepsi byli w deklaracjach niż w ich realizowaniu. Nie chciałbym powoływać się na przykład słynnego promu, którego projekt do dzisiaj nie ujrzał światłą dziennego. Jestem przekonany, że przedsiębiorcy potrzebują Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, ale ministerstwa, które będzie aktywne, otwarte na dialog, gotowe wysłuchać słów krytyki, kreatywnego w poszukiwaniu rozwiązań, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego Pomorza Zachodniego. Mam obawę, że likwidacja MGMIŻŚ doprowadzi do marazmu, a sektor gospodarki, który potrzebuje silnych i wpływowych ambasadorów zostanie znowu rozszarpany pomiędzy inne jednostki organizacyjne i tak naprawdę gospodarka morska popadać będzie w niełaskę i degradację – mówi prezes Jarosław Tarczyński, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Oczekujemy jasnych wytycznych dla przedsiębiorców. Kto teraz zajmować się będzie gospodarką morską i branżą stoczniową. Ważne jest również, by ostatnie pięć lat zostało podsumowane. Uważam, że taki „raport zamknięcia” byłby bardzo oczekiwany i przeciąłby wszelkie dyskusje na temat tego czy Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spełniło swoją rolę. Wtedy moglibyśmy przystąpić do dyskusji na temat przyszłości – mówi prezes Tarczyński.

rel (Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie)

+6 Wylano dziecko z kąpielą
Minister i pracownicy byłego już MGMiŻŚ byli jacy byli. Nie chcę się nad nimi znęcać. Ale likwidacja ministerstwa to bardzo zła wiadomość dla branży.
01 październik 2020 : 20:36 Tr | Zgłoś
+1 Branża słabo współpracowała z ministerstwem
Niektórzy oczekiwali, że urzędnicy będą za nich budować statki. Powstanie Główny Urząd Morski, który przejmie dotychczasowe sprawy administracyjne resortu, a sam będzie podlegać ministrowi infrastruktury, jedynie gospodarka wodna przejdzie pod Ministerstwo Klimatu i Środowiska (czyli tak, jak było wcześniej).
02 październik 2020 : 06:52 insajder | Zgłoś
-1 branża współpracowała, tak jak na to ministerstwo pozwalało.
Niestety, ale to ministerstwo stwarza warunki współpracy. Żaden przedsiębiorca (chyba, że to jakiś koleś pana ministra - przypadek respiratorów) nie jest w stanie narzucić swoich warunków czy w ogóle wymusić współpracę z urzędem. To nie było ministerstwo gospodarki morskiej, ale urząd ds propagandy. Niestety, samo zwoływanie konferencji prasowych i rzucanie na wiatr pustych (nie popartych działaniem) deklaracji, to nie działanie skierowane na rozwój branży. Tu potrzeba działań organizacyjnych tworzących platformy współpracy pomiędzy ministerstwem a istniejącymi firmami. Miałem wątpliwą przyjemność obserwowania chocholego tańca nazwanego "reaktywacja Stoczni Szczecińskiej". Czy to przedsiębiorcy wstawili na Przewodniczącą Rady Nadzorczej radną PIS? Nie to ministerstwo, więc ministerstwo bierze na swój rachunek wątpliwe "sukcesy" tej reanimacji.
03 październik 2020 : 08:02 gxc | Zgłoś
0 Serio?
To wymień może, czegóż to dokonało owe kadłubkowe ministerstwo rodem ze środkowego peerelu? Oprócz prop-agitek typu "budujemy nowy prom, jeszcze jeden nowy prom...", "Elbląg kolejnym, prężnie rozwijającym się portem morskim", "już za chwileczkę, już za momencik tysiąc wiatraków będzie się kręcić (w polskiej strefie ekonomicznej", i tym podobnych. Nawet nie chce mi się pisać o tych wszystkich pierdułach, którymi zajmowało się to "ministerstwo". Jakieś konkretne osiągnięcia?
01 październik 2020 : 23:43 Majami | Zgłoś
-12 Jaś nie doczekał
Kto zaufał czerwonym, bolszewickim , enkawudowskim zdrajcom z nsdapissss to teraz czuje sie zawiedziony!! Celem tych nierządów jest zniszczenie NAJJAŚNIEJSZEJ RZECZPOSPOLITEJ jak w wywiadzie dla niemieckich dziennikarzy rzekł parę lat temu sekretarz owego KPZR a wszystko to za śmierć jego czerwonego brata pod Smoleńskiem dla tych co wiedzą o tym....
02 październik 2020 : 06:22 Tramdriver | Zgłoś
+7 Do Tramdriver
To jest Twoja "opinia"??? Pomijając już Twój knajacki język, koniec zdania zaprzecza początkowi - co jest oczywiste dla każdego, kto to czyta i jest trzeźwy. Może załóż sobie maseczkę, żeby nie zarazić innych, skoro tak zioniesz jadem.
02 październik 2020 : 06:47 DA | Zgłoś
+4 Wstyd
Tramdriver. Zacznij pisać po POLSKU. Twój brak szacunku dla polskiego języka świadczy, że napisałeś o sobie i sobie podobnym. Wstyd.
02 październik 2020 : 08:38 Andy | Zgłoś
+4 Stary
Jestem głęboko zawiedziony. PIS powołując Ministerstwo Żeglugi przywrócił nadzieję na odnowienie polityki i gospodarki morskiej i śródlądowej. Likwidując Ministerstwo, spowoduje powrót tego co było - rozdzielenie kompetencji pomiędzy resorty, dla których sprawy bardzo specyficznej branży morskiej jest i były nierozumiane i nieistotne. Nie uwierzę że dla klimatologa, będą ważniejsze problemy transportu morskiego, od jego "chmurek". Mieliśmy szansę na odbudowanie gospodarki morskiej, a wzorem PO, odwróciliście się do niej tyłem. Znowu szansa przepadła.
Jak minister nie spełniał oczekiwań, nie był skuteczny, to powinno się go wymienić, a nie z powodu walki między koalicjantami likwidować ministerstwo!
ZNOWU STALIŚMY SIĘ KRAJEM ROLNICZO- PRZEMYSŁOWYM.
ZNOWU W NIEPAMIĘĆ IDZIE SPUŚCIZNA POLITYKI MORSKIEJ ii RZECZPOSPOLITEJ!
02 październik 2020 : 08:41 Miki | Zgłoś
-2 Żadne ministerstwo nie rozwiąże problemów biznesu.
Biznes sobie poradzi. Rozwiązanie to logiczne i perspektywiczne myślenie połączone z efektywnym działaniem. A im mniej państwowe pierdzistołki będą w to ingerować tym lepiej. Także biznes nie będzie płakał po komiku Grubarczyku i jego nieudolnej ekipie.
02 październik 2020 : 09:53 wolny najmita | Zgłoś
0 to tylko część prawdy
Biznes sobie nie poradzi bez rozsądnych działań władzy. To właśnie politycy tworzą otoczenie dla działań biznesowych. Przykład Stoczni Szczecińskiej SA pokazuje, że nawet najlepsze przedsiębiorstwo, nie jest w stanie działać wbrew woli władzy. Nie zgadzam się z twierdzeniem (moim zdaniem XIXstowiecznym), że im mniej państwa w gospodarce, tym lepiej. To w erze globalizacji oznacza oddanie pola dalekowschodnim producentom i pozostawienie sobie produkcji wyrobów, których nawet nie opłaca się transportować, tylko wykonać na miejscu (np. palety), Chyba już wszyscy stracili złudzenia, że nam (tu w Europie) pozostanie "czyste" tworzenie idei, których "brudną" realizację zostawimy Azjatom. Fakt, ten minister i jego ekipa, nie nadawali się na stanowiska, które zajmowali.
03 październik 2020 : 08:26 gxc | Zgłoś
+1 Hunter
czyli co to koniec opowieści o niewidzialnym promie z Szczecina.
02 październik 2020 : 10:13 Hunter | Zgłoś
+5 Tragiczna wiadomość
To jest tragiczna wiadomość dla dużej i małej wody w Polsce.
02 październik 2020 : 12:47 Andrzej STAWSKI | Zgłoś
-1 *
Ministerstwo Infrastruktury przejmuje kompetencje MGMiŻŚ
02 październik 2020 : 16:14 WD | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter