Prawo, polityka

Drugiego maja 2020 r. Rada Ministrów wydała „Rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii”, w którym zwolniono z obowiązków dwutygodniowej kwarantanny osoby wykonujące pracę lub świadczące usługi na statkach lub morskich platformach wydobywczych i wiertniczych, w oparciu o inny stosunek niż marynarska umowa o pracę (§3.1.b).

Tym samym zrealizowany został jeden z postulatów przedstawionych przez firmy zrzeszone w Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, zgłoszony w procesie konsultacyjnym przeprowadzonym wspólnie we współpracy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Całość Rozporządzenia Rady Ministrów można znaleźć pod linkiem:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii

Od początku wybuchu pandemii jesteśmy w ścisłym kontakcie z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Postulat wyłączenia pracowników serwisowych z obowiązkowej dwutygodniowej kwarantanny zgłosiliśmy oficjalnie już 19 marca br., jednak zrealizowanie go okazało się wtedy niemożliwe, mimo bardzo życzliwego przyjęcia przez kierownictwo MGMiŻŚ – informuje Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE.

Jak wyjaśnia, był to początek pandemii i nie było wiadomo w jakim kierunku się ona rozwinie. W związku z tym pojawiało się wiele ograniczeń w podróżowaniu i przekraczaniu granic, czemu sprzyjał fakt, że w poszczególnych krajach Unii Europejskiej dynamika COVID-19 była bardzo różna.

Niemniej, w naszych kontaktach nieprzerwanie mówiliśmy, że postulat ten ma krytyczne znaczenie dla działalności stoczni i firm z nimi kooperujących. Był on również ponownie mocno podnoszony w trakcie konsultacji, przeprowadzonych wspólnie przez Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE we współpracy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie tak zwanej Tarczy Antykryzysowej dla przemysłu okrętowego – tłumaczy Karaśkiewicz.

Sytuacja zaczęła się zmieniać w momencie, gdy dynamika rozwoju pandemii ustabilizowała się na podobnym poziomie w większości krajów Unii Europejskiej.

– W naszych konsultacjach z resortem argumentowaliśmy tak: skoro obecnie sytuacja pandemiczna np. w Oslo, Kopenhadze, Szczecinie czy w Gdańsku jest podobna, to jaka jest zasadność utrzymywania dwutygodniowej obowiązkowej kwarantanny dla podróżujących z Oslo do Gdańska, skoro nie ma takiego wymogu przy podróżowaniu ze Szczecina do Gdańska? Znajdowało to pełne zrozumienie i wysiłki czynione przez ministra Gróbarczyka na szczeblu Rady Ministrów przyniosły oczekiwane przez branżę rozstrzygnięcie – mówi dyrektor biura FORUM OKRĘTOWEGO.

Dodaje, że rozporządzenie Rady Ministrów idzie nawet dalej, gdyż rozszerza zakres osób zwolnionych z kwarantanny znacznie poza samych tylko serwisantów: zwalnia z takiego obowiązku wszystkich pracowników świadczących usługi na statku w oparciu o inny stosunek niż marynarska umowa o pracę.

– Chcielibyśmy bardzo serdecznie podziękować ministrowi Markowi Gróbarczykowi, a także naczelnikowi Wydziału Przemysłu Okrętowego, Maciejowi Styczyńskiemu. Bez ich ogromnego zaangażowania nie byłaby możliwa realizacja tak ważnego dla naszej branży postulatu. Mam nadzieję, że z równą determinacją będziemy dalej współpracowali przy realizacji kolejnych postulatów zgłoszonych do Tarczy Antykryzysowej dla przemysłu okrętowego przez Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE – mówi Ireneusz Karaśkiewicz.

IK, GL

Komentarze   

+2 W jakim zakresie ma to pomóc stoczniom (z wyjątkiem stoczni remontowych)??
Treść Rozporządzenia nie ma wpływu na działalność lokalnych stoczni budujących nowe jednostki
05 maj 2020 : 06:10 Przem Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Koza w pokoju.
Najpierw PiS w tym minister Gróbarczyk wprowadza kozę do pokoju, a teraz PiS w tym minister Gróbarczyk tę kozę wyprowadza, za co Ireneusz Karaśkiewicz gorąco ministrowi Gróbarczykowi dziękuje. Ile pisowskich kóz chodzi jeszcze po naszych pokojach ? Chwalmy Pana , choć jego bezmyślność jest większa od jego łaski.
05 maj 2020 : 10:26 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 tarcza
Każda pomoc jest dziś bardzo ważna, więc jeśli stoczniowcy mogą skorzystac na wprowadzeniu tarczy to jak najbardziej. Zreszta jak nie wiadomo jak złożyć wniosek to można zadzwonić na ich infolinię lub poczytać na stronie Tarcza Finansowa PFR
12 maj 2020 : 19:57 Darek ternalski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1