Prawo, polityka

Marek Gróbarczyk, dotychczasowy minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, ponownie objął funkcję szefa tego resortu.

Marek Gróbarczyk (PiS) odpowiada za kierunki rozwoju gospodarki morskiej, przemysłu stoczniowego, rybołówstwa, żeglugi śródlądowej. Sprawuje nadzór nad branżowym szkolnictwem zawodowym, średnim i uczelniami wyższymi.

W trakcie jego ostatniej kadencji resort gospodarki morskiej przygotował plan przekopu Mierzei Wiślanej i doprowadził do ogłoszenia przetargu na budowę i do wyłonienia wykonawcy robót. Inwestycja ma skrócić drogę wodną z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu i jednocześnie ma ożywić turystykę i podnieść obroty towarowe elbląskiego portu.

W czasie kadencji Gróbarczyka Sejm przyjął przygotowane przez resort ustawy mające przyspieszyć m.in. powstanie Portu Centralnego w Gdyni czy ułatwiające zarządom portów morskich inwestycje. Znowelizowana została ponadto ustawa o podatku dochodowym marynarzy, która ma zachęcać do pracy na statkach pod polską banderą.

Dzięki resortowi gospodarki morskiej podpisane zostały umowy na inwestycje poprawiające dostęp do polskich portów drogą kolejową. Było to konieczne, gdyż polskie porty przeładowują z roku na rok coraz więcej towarów. W ubiegłym roku po raz pierwszy przekroczona została bariera 100 mln ton towarów.

W resorcie powstał też Program Rozwoju Retencji, który ma pomóc w zapobieganiu skutków suszy w Polsce.

Gdy Gróbarczyk szefował resortowi, Polska przystąpiła do porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Nowe przepisy umożliwią występowanie o unijne środki na inwestycje służące poprawie żeglowności na rzekach. Porozumienie ma też przyczynić się do rozwoju międzynarodowego transportu na śródlądowych drogach wodnych w Europie.

Gróbarczyk pracował na statkach morskich jako oficer, a także w firmach transportowych i budowlanych. Zajmował kierownicze stanowiska w spółkach prawa handlowego – był członkiem zarządu Zakładów Azotowych w Tarnowie – Mościcach S.A. oraz członkiem Rady Nadzorczej Operatora Logistycznego Paliw Płynnych. W 2007 r. sprawował urząd Ministra Gospodarki Morskiej. Przygotował m.in. dwa programy; Budowy falochronu wschodniego w Świnoujściu, stanowiącego port zewnętrzny do odbioru gazu skroplonego oraz Budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Ukończył studia na Wydziale Mechanicznym w Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni. Jest także absolwentem studiów podyplomowych na Akademii Rolniczo-Technicznej w Bydgoszczy na kierunku telekomunikacja cyfrowa. Ukończył wiele kursów z dziedziny zarządzania i finansów.

W roku 2007 pełnił funkcję ministra gospodarki morskiej w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. W latach 2008-2009 pełnił funkcję eksperta w Kancelarii Prezydenta RP do spraw gospodarki morskiej. Był posłem do Parlamentu Europejskiego. Pracował m.in. w Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz Delegacji do spraw stosunków z Chińską Republiką Ludową. Był także zastępcą członka Komisji Rybołówstwa oraz dwóch delegacji – do spraw stosunków z państwami Ameryki Środkowej i do Euro-Latynoamerykańskiego Zgromadzenia Parlamentarnego.

W październikowych wyborach parlamentarnych, startując z listy PiS, zdobył mandat posła, otrzymując prawie 59 tys. głosów.

Ma żonę oraz dwóch synów.

Fot. Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Komentarze   

0 ministerstwo ZS
Z tym dostepem kolei do portow ,i rozwojem transportu na drogach wodnych srodladowych to PIC, wystarczy zakukac do Gliwic , Kozla- o Opolu nie wspomne!!
16 listopad 2019 : 16:27 polak maly Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 rozwój i promocja
no to znowu zapytam pana min. ....gdzie są "te" polskie stocznie które zbudują okręty dla PMW ........casus fregaty z Australii panowie min. i premierze .....???
17 listopad 2019 : 09:14 Vincenty Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Polskie stocznie zniszczyła platformiana komuna
tylko nie mów, że nie wiedziałeś?
17 listopad 2019 : 13:40 Kataarski inwestor Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Co ty powiesz?
W Gdańsku z powodzeniem działa kilkanaście stoczni, w tym jedna z największych w Europie: Gdańska Stocznia Remontowa im. J.Piłsudskiego (Remontowa Shiprepair) i Remontowa Shipyard (dawna Stocznia Północna), obie z polskiej Grupy Kapitałowej Remontowa Holding. Padły stocznie, gdzie solidarność II rządzi!
17 listopad 2019 : 19:38 domian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Tusk grabarz polskich stoczni
Tu sobie poczytaj, ciemniaku platformiany

https://wpolityce.pl/polityka/122324-ukryty-raport-nik-rzad-tuska-doprowadzil-stocznie-do-upadku-przedstawia-ogromna-liczbe-nieprawidlowosci
17 listopad 2019 : 21:13 Mikado Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Bajerować to nie nas.
A teraz po 4 latach rządów Dobrej Zmiany wszystkie państwowe stocznie kwitną, a promy spływaja z pochylni jeden za drugim. To też jest w "wpolityce" i na czerwonych paskach w TVPiS ? Tak przy okazji, ile to już lat minęło od chwili kiedy Gróbarczyk wraz z Morawieckim i Brudzińskim położyli uroczyście stępkę promu na Pochylni Wulkan dawnej Stoczni Szczecińskiej ? Czy w "wpolityce" jest o tym jakaś wzmianka ? A może ty wiesz, kiedy ta stępka zostanie zwodowana ? Jednym słowem, PiS jest super, Gróbarczyk jest znakomitym ministrem, a Mikado ma bardzo dobre samopoczucie.
18 listopad 2019 : 08:23 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Nic o programie Batory w dokonaniach Ministra Gróbarczyka?
News z 10.06.2019 - "W ciągu miesiąca przedstawimy szczegółowy harmonogram dotyczący budowy promu przez szczecińską stocznię Gryfia - zapowiedział w rozmowie z PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk."
Źródło: www.wgospodarce.pl/tagi/program-batory
18 listopad 2019 : 12:36 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Zniszczona
Dlaczego zniszczono najlepszą stocznię państwową - Morską Stocznię Remontową S.A. w Świnoujściu . Kto odpowie za takie działania ? Może zreformowane sądy orzekną sprawiedliwie , zasądzając odszkodowanie dla tej stoczni na jej wieloletnią odbudowę . Stocznia ta była między innym zarządzana przez prezesa , który obecnie jest prezesem największego holdingu stoczniowego w Europie .Miała doskonałe wyniki finansowe bez żadnej pomocy państwa ! To tragedia do czego doprowadzono tą firmę , będącą cenionym ambasadorem przemysłu stoczniowego RP w krajach Europy , zatrudniającą dawniej ponad 1000 pracowników .
20 listopad 2019 : 20:02 MSR S.A. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: