Magazyn branży morskiej

Zamów już dziś. Darmowa dostawa

kup teraz

Prawo, polityka

22 stycznia 2019 r., SEA Europe i rumuńska Prezydencja UE zorganizowała w Brukseli spotkanie z przedstawicielami rządów krajów członkowskich UE, których organizacje pracodawców zrzeszone są w SEA Europe. W spotkaniu wzięła również udział przedstawicielka Komisji Europejskiej.

Ze strony polskiej w spotkaniu uczestniczyła delegacja rządowa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pod kierownictwem Agnieszki Kuraszyk, natomiast stronę pracodawców reprezentował dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE Ireneusz Karaśkiewicz.

Spotkanie poświęcone było omówieniu zagrożeń i wyzwań przed którymi staje europejski przemysł morski, w tym w szczególności wzrastający protekcjonizm i nieuczciwe praktyki handlowe stosowane w stosunku do europejskich stoczni i producentów wyposażenia okrętowego. Celem spotkania było uświadomienie władzom Unii Europejskiej i przedstawicielom poszczególnych rządów zagrożeń jakie niesie obecna sytuacja, a także zwrócenie uwagi na konieczność podjęcia kroków przeciwdziałających tym zagrożeniom.

Przedstawiciele SEA Europe podkreślali, że historycznie europejski przemysł okrętowy kilkakrotnie musiał stawiać czoła konkurentom silnie wspieranym przez państwo i zawsze bardzo na tym tracił nie znajdując zrozumienia u decydentów politycznych. Tak było w latach 60., gdy konkurencja japońska przejęła znaczną część rynku produkcji statków, później doszła subsydiowana konkurencja koreańska, a obecnie mamy silnie wspieraną przez państwo konkurencję chińską.

Chiny w swoim programie „Made in China 2025” jasno stawiają sobie za cel zajęcie dominującej pozycji w sektorze technologii morskich, m.in. poprzez przejęcie lukratywnej branży produkcji statków pasażerskich i wycieczkowców. Środkiem do tego celu jest subsydiowanie cen tych statków i oferowanie ich armatorom znacznie poniżej kosztów produkcji. Jeżeli ośrodki kierujące UE nie podejmą stanowczych kroków przeciwdziałających tym praktykom, możemy niebawem stanąć w obliczu upadku całej branży okrętowej w Europie w ciągu najbliższych kilku lat.

Oprócz przeciwdziałania nieuczciwym praktykom handlowym, bardzo ważne jest utrzymanie przewagi technologicznej nad konkurentami i związane z tym przeznaczenie znacznych środków w kolejnym budżecie UE na badania i innowacje.

Sekretarz Generalny  SEA Europe, Christophe Tytgat podkreślił, że Europa nie może sobie pozwolić na brak wsparcia dla swoich stoczni i producentów wyposażenia okrętowego. Kolejna polityczna porażka w zakresie wsparcia sektora technologii morskiej w Europie może tym razem doprowadzić do znacznych strat gospodarczych i utraty miejsc pracy, nie mówiąc już o upadku strategicznego dla naszego kontynentu przemysłu.

Wszystkie strony spotkania zgodziły się, iż problem jest bardzo poważny i wymaga podjęcia konkretnych działań mających na celu wsparcie sektora technologii morskich.

Następnego dnia, na spotkaniu dyrektorów organizacji zrzeszanych w SEA Europe przeważały opinie, że problemy podnoszone od dłuższego czasu przez SEA Europe, znajdują coraz większe zrozumienie wśród decydentów UE, jednak konieczne jest podjęcie kolejnych kroków.

Ireneusz Karaśkiewicz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Autor jest dyrektorem Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE

1