Prawo, polityka

Prezydent Chin Xi Jinping podczas przemówienia otwierającego dwudniowy szczyt "Pasa i Szlaku", trwający od niedzieli w Pekinie, wymienił polską "Bursztynową drogę" jako jeden z przykładów sukcesów inicjatywy ekonomicznej.

"W ciągu dwóch dni będziemy rozmawiać o projekcie stulecia, który przyniesie korzyści ludziom na całym świecie" - powiedział Xi. "Przed dwoma tysiącami lat nasi przodkowie przemierzali pustynie i stepy otwierając współpracę łączącą kontynenty, którą znamy obecnie jako +Jedwabny Szlak+" nawiązywał do historii prezydent powołując się na historyczne znaleziska świadczące o wymianie handlowej sprzed wieków oraz na podróże odkrywców jak Ibn Battuta, Marco Polo czy admirał Zhang He.

"Ci pionierzy nie podróżowali z okrętami wojennymi, ale byli przyjaznymi wysłannikami prowadzącymi karawany wielbłądów i statki wyładowane skarbami" - mówił Xi Jinping. Podkreślił korzyści z przenikania się kultur, religii i ras, które osiągano dzięki rozbudowywaniu wymiany handlowej. Wspominał, że wraz z pieniędzmi między kontynentami krążyły także wynalazki i nowe technologie.

"Historia jest najlepszą nauczycielką" - stwierdził Xi Jinping i dodał, że w dzisiejszym świecie dążenie do pokoju i rozwoju jest coraz mocniejsza a ludzie pragną lepszego życia. Podkreślił konieczność opracowywania nowych czynników wzrostu, zmniejszania różnic między biednymi a bogatymi przedstawicielami społeczeństw, walki z terroryzmem oraz radzenia sobie z regionami zapalnymi wywołującymi niestabilność w niektórych miejscach świata.

"Jesienią 2013 r. podczas wizyt w Kazachstanie i Indonezji zaproponowałem budowanie tego, co obecnie nazywam inicjatywą +Pasa i Szlaku+" - powiedział prezydent Chin przypominając początki swojego planu gospodarczego.

Szczyt "Pasa i Szlaku" z udziałem 29 światowych przywódców, w tym premier RP Beaty Szydło, rozpoczął się w niedzielę w Pekinie.

Z Pekinu Rafał Tomański

rto/ jm/

Komentarze   

0 Jedwabny szlak to oszustwo
Prawda jest taka ze prawdziwy szlak powinien istnieć, ale drogą morską nie lądową. Co z tego, że pociąg jest szybszy, ale ile zabierze on towaru? Przesadzając mocno na korzyść pociągu 70 kontenerów 40 stopowych. ( czyli 140 TEU). Największe statki potrafią zabrać ponad 16 000 TEU czyli ponad 8000 kontenerów 40-stopowych. Pociąg z Chin będzie jechał dwa tygodnie, a statek gdzieś 1.5 miesiąca ( gdyby płynął bezpośrednio do Polski to jeden miesiąc). Niestety nie mamy w Polsce portów, które przyjęłyby i obsłużyły takie statki, nie mówiąc już o organizacji transportu,logistyki i planowania. Gdyby powstał jedwabny szlak morski to Polska miałaby szanse się rozwinąć i powstałoby wiele miejsc pracy, dróg, itp.
15 maj 2017 : 10:19 ja czlowiek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Jedwabny szlak to oszustwo
Niestety to co robi rząd to tylko małe oszustwo, wmawiające nam ze rząd odniósł wielki sukces, a tak na prawdę wydał tylko pieniądze na nieopłacalne dla podatnika inwestycje. Nie zdziwiłbym się gdyby tym pociągiem Chiny wysyłały chordy chińskich robotników, żeby odciążyć swój kraj i przy okazji wyniszczać inne gospodarki. Dla mnie to tylko gra pod publikę, czekam na jakieś konkretne informacje i realne plany.
15 maj 2017 : 10:19 ja czlowiek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 P
Nie wiem czy wiesz ale do terminalu w Gdańsku mogą wpływać dosyć duże statki więc nie wiem w czym widzisz problem
16 maj 2017 : 04:28 Mateusz 12222 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety