Prawo, polityka

1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, której celem jest stworzenie dogodniejszych warunków dla rozwoju przemysłu stoczniowego. M.in. w życie wejdą przepisy dot. zerowej stawki VAT.

Przedstawiciele rządu liczą, że nowe przepisy uruchomią masową produkcję statków w polskich stoczniach, w szczególności w stoczni w Szczecinie i w Gdyni. Według szacunków rządu, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.

1 stycznia może wejść w życie tylko część przepisów ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego. W połowie grudnia wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedział, że od 2017 r. wejdą w życie zapisy dot. zerowej stawki VAT; ws. zryczałtowanego podatku decyzję musi podjąć KE.

Uczestniczący w posiedzeniu komisji członek zarządu Remontowa Holding w Gdańsku Arkadiusz Aszyk przyznał w rozmowie z PAP, że "można powiedzieć, że najważniejsza część ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego wchodzi w życie od nowego roku".

Brzezicki wyjaśnił, że na początku grudnia "Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów notyfikował do Komisji Europejskiej elementy ustawy dotyczące zapisów o zryczałtowanym podatku i do czasu pozytywnego rozpatrzenia przez Komisję ten element ustawy o aktywizacji przemysłów okrętowych nie będzie aktywny".

Biuro prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej podało, że „zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji jest jednym z instrumentów wsparcia przemysłu okrętowego wprowadzonym przez ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego (...) Stanowi instrument pomocy publicznej i jako taki musi uzyskać pozytywną opinię Komisji Europejskiej". "Jeżeli Komisja nie zgłosi żadnych zastrzeżeń i w ciągu dwóch miesięcy nie wyda oficjalnej decyzji, uznaje się, że decyzja jest pozytywna. KE może wydać decyzję wcześniej" - poinformowało PAP biuro prasowe MGMiŻŚ.

Podkreślono, że "przedsiębiorcy będą mogli dokonać wyboru podatku zryczałtowanego dopiero z chwilą wydania przez KE pozytywnej decyzji w zakresie jego zgodności z rynkiem wewnętrznym". Ustawa wprowadza możliwość wyboru między obecnym 19-proc. CIT-em lub PIT-em a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków.

Ustawa przewiduje stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenia dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających - zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT. Nowe prawo zakłada objęcie zerową stawką VAT nie tylko poszerzonego katalogu nowych statków ale też różnego rodzaju usług - najmu, dzierżawy, leasingu, czarteru jednostek pływających oraz wyposażenia tych jednostek.

Według ministerstwa, dzięki nowym przepisom znacząco poprawią się wskaźniki kapitału obrotowego w stoczniach. Według obowiązujących dotychczas przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w komponenty związane z budową statku, płacą 23-proc. VAT. Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego podatku. W myśl nowej ustawy stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płacić VAT-u.

Nowe przepisy mają też ułatwić objęcie statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Ustawa przewiduje też dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej dla sektora z rynkiem wewnętrznym, tj. takiej, która nie naruszy otwartości i konkurencyjności rynku UE).

Rozwiązania przyjęte w ustawie dotyczą budowy statków, a w trzech wypadkach także remontów: po pierwsze - gdy remont statku zakłada zmianę napędu, po drugie - w przypadku zmiany przeznaczenia statku (np. jego wielkości, rodzaju przewożonego ładunku) i po trzecie - gdy wartość remontu przekracza 5 mln euro.

Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

bls/ son/

+5 Ale wiele
Zobaczymy jak to będzie w praktyce: stocznia nie płaci poddostawcom 23% VAT, ale ci poddostawcy swoim poddostawcom już tak. Dostawcy mają kredytować stocznie? Jak to wygląda od strony księgowości ? Czy jest komentarz któregoś z US ?
30 grudzień 2016 : 20:07 Pytań | Zgłoś
+8 Też pytanie
Stocznia Szczecińska została zlikwidowana w 2008 roku, a jej techniczne wyposażenie rozsprzedane/rozgrabione .Czyżby znalazł się inwestor chcący wyłożyć kasę na jej odtworzenie?Jeżeli tak, to daję głowę, że nie jest to sektor prywatny.
30 grudzień 2016 : 22:47 wodnik | Zgłoś
+3 Stocznia Gdynia ???
To juz nie jest Stocznia Gdynia. Wiekszosc terenow zostala kupiona przez prywatne firmy, ktore maja bardzo duzo kontraktow offshore.
31 grudzień 2016 : 09:40 Marcin Golebiewski | Zgłoś
+5 Stocznia Gdynia
Jej już nie ma jest nauta i crist oraz elektromontaże północ i gafako. Nauta działa już ostro także na terenach stoczni Gdańskiej
31 grudzień 2016 : 16:15 John | Zgłoś
+4 A co na to Unia
Przecież wiadomo, że Unia Europejska nie zgodzi się na szopki z VAT-em. Każda stocznia chciałaby mieć odroczoną płatność VAT-u w Niemczech czy Francji także. Istotą tego podatku jest, że musi być odprowadzony szybko. Z jednej strony rząd mówi, że będzie ścigał niepłacących VAT-u, a z drugiej tworzy przepisy w myśl których stocznie nie będa go płacić. Gdzie tu jest logika?
31 grudzień 2016 : 17:50 Lomek | Zgłoś
0 Medal za likwidacje
A medal imienia Walther Rathenau i stanowisko króla europy za likwidacje przemyslu stoczniowego osobiscie odebrał Tusk z rąk Merkel
31 grudzień 2016 : 21:47 ooorobertooo | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter