Prawo, polityka

Przywilejami ustawy stoczniowej trzeba objąć także podwykonawców - mówił w czwartek w Szczecinie Paweł Brzezicki. Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej spotkał się z przedstawicielami firm z branży morskiej.

Brzezicki podkreślił, że celem ustawy nie jest wspieranie zagranicznych stoczni, które posługując się polskimi firmami, realizują swoje kontrakty.

Ustawa stoczniowa zakłada wiele ulg i przywilejów dla stoczni, które będą budować kompletne statki, m.in. wprowadza zwolnienie z podatku VAT od samego początku budowy jednostki.

- Zakłada, że te wszystkie ulgi otrzyma ten, kto w całości wyprodukuje statek, czyli jak gdyby wyklucza podwykonawców. To trzeba zmienić. To będzie zmienione, bo podwykonawcy są tu potrzebni - wyjaśniał wiceminister.

Jak mówił prof. Leonard Rozenberg, który od niedawna zasiada w radzie nadzorczej Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, ta ustawa pomoże stoczniom wschodniego wybrzeża.

- Tego się trochę boję, ponieważ ustawa ma pewne klucze, ograniczenia. Obawiam się, że w naszym rejonie bardzo mało firm, jeśli w ogóle będzie mogło, załapie się na dobro tej ustawy. Sugerowałbym zmniejszenie wysokości niezbędnych przerobów itd. To jest ustawa, która znakomicie pomoże regionowi Trójmiasta.

Projekt ustawy stoczniowej przyjął już rząd. Teraz trafi on do konsultacji społecznych. To oznacza, że ustalaniem ostatecznego kształtu ustawy zajmą się specjaliści, przedsiębiorcy i parlamentarzyści. Następnie projektem zajmie się Sejm. Nowe przepisy miałyby wejść w życie w styczniu 2017 roku. 

+2 BANGLADESZ STOCZNIOWY
Dawanie upustów krzakom to dopłacanie do zachodnich stoczni, które zamawiają najgorsze roboty czyli kadłuby i sekcje u tzw. sekcjojepców w tzw. low cost countries czyli Bangladeszach Europy. Im wyższe podatki dla nich tym zachodnie stocznie będą mniej konkurencyjne dla naszych. Upust dla krzaków, ich podwykonawcy, spowoduje to że mogą dać niższą cenę do armatora I WYJDĄ NA SWOJE WRAZ ZE SWOIMI PODWYKONAWCAMI. Gdzie indziej nie zamówią bo taniej jak w krzakach z SSN nie ma. 5 mln Euro to śmieszna granica, jeżeli chodzi o zamówienie statku. Powinno być min. 10 mln Euro albo ogólnie dużo, dużo więcej niż kosztuje sam kadłub. Dzisiaj statki chodzą nawet po ponad 100 mln euro/szt. (i nie chodzi mi tu o słynnego Gawrona :-)))))). Przemysł stoczniowy powinien ciągnąć tak jak ciągnął podwykonawców, uczelnie szkoły, a nie jakieś tam stalowe buble. Ulga podatkowa po to jest żeby zachęcać do jakiejś działalności, inwestycji, a nie być po to żeby jakimś cwaniakom w kieszeni więcej zostawało. Po co obniżać ulgę, żeby tak jak w szambie na wyspie zamiast 5 pośrednikom (4 lewych i zbędnych ;-)) wypłacać 10(9 lewych i zbędnych ;-) ) ? ;-). Albo żeby 30 mln kosztował budowa paru kabinek na promie z kolbergu ? Jakie to materiały tam poszły. Pseudo specyfikacja, pseudo przetarg, pseudo rozliczenie :-))))). NA ŻYWCA, W BIAŁY DZIEŃ :-))))) !!!! Ale wszystkim POrezesom się w kieszeni zgadzało. :-). i na konto kacyków z PO też wpłynęło. W TYM MIEŚCIE MUSI BYĆ W KOŃCU BEREZA SZCZECIŃSKA !!! PÓŹNIEJ MOŻNA ROZMAWIAĆ O JAKIEJŚ POMOCY/INWESTYCJI PAŃSTWA. NA RAZIE NIE MA TAM PRZEMYSŁU STOCZNIOWEGO. SĄ TYLKO ZARZĄDZANE PRZEZ GRUPY BYŁYCH PZPROWCÓW I ESBEKÓW LODZIARNIE NA WYSPIE I CZWORAKI KRZAKOWE W NOWEJ.
10 kwiecień 2016 : 22:16 MZ466 | Zgłoś
0 Nie od razu Kraków...
Limit 5 mln euro nie jest wzięty z kapelusza. Trzeba założyć, że nie od razu będą budowane w Szczecinie Panamaxy ale wzorem istniejących stoczni w Holandii trzeba zacząć budować statki 2000-4000 DWT. Tak jak robi to Partner. Oczywiste jest, że żaden armator nie da żadnemu nowo założonemu konsorcjum zabudować całego kadłuba a tym bardziej statku. Trzeba zacząć pracę u podstaw. Od sekcji, budować kadłuby, potem całe statki (tą drogę przeszedł już Partner, mogą albo nawet będą musieli nowi). Kwota minimalna 5 mln oznacza nie mniej nie więcej jak koszt budowy całkowitej statku typu coaster. Jeżeli taki limit będzie w ustawie to w Szczecinie nie powstanie ani żaden statek a nawet prosty kadłub. Ustawa będzie. Rząd umyje ręce bo dał narzędzie. Ale efekt będzie zerowy.
17 kwiecień 2016 : 07:55 H-201 | Zgłoś
0 Nie od razu Kraków 2
W Polsce całe szczęście nie ma już nakazu pracy i ani nowa ustawa ani MZ466 nie spowoduje, że nawet "prezesi krzaków" - jak ich nazywasz, zabiorą się za budowę statków jeżeli nie będą widzieli w tym zysku. 10 mln euro które proponujesz to roczny obrót Gryfii, więc skąd prywatni właścicielskie wezmą taką kasę? Jedno opóźnienie w oddaniu statku, jakaś niedoróbka i kary będą takie, że rozłożą każdą początkującą firmę. Ty byś zaryzykował?
17 kwiecień 2016 : 08:04 H-201 | Zgłoś
+2 BANGLADESZ STOCZNIOWY c.d.
SYF U JEDNYCH WARTY DRUGICH. AKTUALNIE TU NIE MA Z KIM GADAĆ I NIE MA SIĘ KIM PRZEJMOWAĆ JAK TO UPADNIE. POGAŃSKA ZIEMIA !!!!! SZKODA TYLKO TEJ STOCZNI ZE ŚWINOUJŚCIA !!! POŁĄCZENIE TEGO, TO BEDZIE SZAMBO DO KWADRATU A MOŻE I SZEŚCIANU !!!! NAPEWNO DO TEGO DUŻO, DUŻO DOPŁACIMY !!! ZRESZTĄ PO CO BUDOWAĆ TYM LUDZIOM STOCZNIE JEŻELI ONI JEJ NIE CHCĄ I CHCĄ DALEJ CZWORAKÓW ??? TAKIE WRAŻENIE ODNOSZE JAK CZYTAM WYPOWIEDZI MIEJSCOWYCH KACYKÓW. A WIĘC NIECH MAJĄ SWOJE CZWORAKI !!! TYLKO NIECH NIE SZKODZĄ INNYM DOBRYM STOCZNIOM, SZKOŁOM, POLIBUDĄ, ZE STRATĄ NA BUDŻECIE PAŃSTWA, PO ULGACH PODATKOWYCH. NIC NA SIŁE !!! :-))).
10 kwiecień 2016 : 22:16 FIWW | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter