Prawo, polityka

Armator Scandlines zwrócił się ze skargą do Komisji Europejskiej w sprawie złamania przepisów antymonopolowych przez firmę Femern A/S. Wykonawca nowego tunelu otrzymał gwarancję rządowe oraz ulgi podatkowe, które są zabronione przez przepisy unijne. Pomoc publiczna dla firm prywatnych stwarza nierówne szanse rynkowe.

Gwarancje rządowe udzielone dla projektu Fehmarn Belt Fixed Link nie są ograniczone w czasie oraz nie ma określenia kwoty maksymalnej. Dokument nie zawiera również okresu spłaty pożyczki oraz poziomów ulg podatkowych oraz terminów obowiązywania tych ulg. Powstaje więc pytanie: czy gwarancja jest udzielona na dowolną kwotę, na dowolny czas i czy zostają zastosowane bezterminowe ulgi podatkowe – co w praktyce oznacza, że takiej ewentualnej pożyczki nie trzeba zwracać?

Armator skarżąc na przyszłego konkurenta oczekuje również odpowiedzi: dlaczego tak ważne informacje nie są zawarte przy wielomiliardowej inwestycji, która zagraża funkcjonowaniu renomowanej firmy promowej, istniejącej o kilkudziesięciu lat na rynku.

Nieograniczone wsparcie publiczne stało się tematem wielu dyskusji. Prawdopodobnie ważność inwestycji dla społeczeństwa niemieckiego oraz duńskiego jak również nacisk Scandlines spowodują doprecyzowanie wspomnianych warunków gwarancji. Eksperci twierdzą jednak, że te informacje również będą następnie weryfikowane oraz podważane, bo każda pomoc państwa prywatnym przedsięwzięciom jest niezgodna z antymonopolową polityką unijną. Trzeba znaleźć kompromis, który, jak wskazuje doświadczenie innych armatorów, nastąpi nieprędko.

PromySkat 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter