Prawo, polityka

Dr Adolf Wysocki, sekretarz generalny Związku Armatorów Polskich, uważa że zapisy dokumentu „Polityka Morska RP do 2020 r.” zasadniczo zmierzają w dobrym kierunku. Zwraca jednak uwagę m.in. na zbyt krótki horyzont czasowy „PM 2020”, jak również na generalny brak „doktryny morskiej” w podejściu polskich władz.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakończyło niedawno konsultacje społeczne związane z dokumentem „Polityka Morska Rzeczypospolitej Polskiej do 2020 roku” oraz materiałem komplementarnym wobec niego, pn. „Prognozy oddziaływania na środowisko dla projektu Polityki Morskiej…”. Wpłynęły wnioski od 41 podmiotów, zawierające w sumie 396 postulatów, z których 310 odnosiło się do projektu „PM 2020”, a pozostałe – do projektu „środowiskowego”.

Zacieśnienie współpracy z portami śródziemnomorskimi

Związek Armatorów Polskich był jednym z podmiotów, który wziął udział w konsultacjach. Na wniosek ZAP, do dokumentu włączono m.in. postulat aktywizacji dróg śródlądowych i rozwoju współpracy na linii porty bałtyckie – porty śródziemnomorskie (z uwzględnieniem współpracy z państwami tranzytowymi). ZAP nie zgłosił konieczności wydłużenia horyzontu czasowego dokumentu poza 2020 r. (uczynili to – bezskutecznie – inni uczestnicy konsultacji), jednak Adolf Wysocki, sekretarz generalny ZAP, mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl, że przyjęty horyzont czasowy jest zbyt krótki.

Dr Wysocki zwraca uwagę, że w dokumencie pn. „Założenia Polityki Transportowej Państwa na lata 2000-2015” przeczytać można m.in., iż w związku z wejściem Polski do UE, podmioty gospodarcze w Polsce muszą przygotować się do trudnych warunków konkurencji na jednolitym rynku, głównie przez poprawę efektywności, obniżenie kosztów oraz wdrożenie aktywnych mechanizmów pozyskiwania klienta. (…) Naczelnym zadaniem administracji rządowej jest przygotowanie stosownych aktów prawnych oraz powołanie nowych lub przystosowanie istniejących instytucji dla wdrażania nowego systemu. Zdaniem Wysockiego, dokument „PM 2020” wpisuje się w te założenia. Co nie oznacza jednak, że rozwiewa on wszelkie wątpliwości.

Planowanie inwestycji – na 20-30 lat

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało niedawno, że w związku z tym, iż na etapie konsultacji społecznych pojawiło się wiele postulatów, by wydłużyć horyzont czasowy dokumentu, zostanie on wydłużony do 2030 r. Adolf Wysocki zwraca jednak uwagę, że szereg inwestycji w gospodarce morskiej planowanych jest w jeszcze dłuższej perspektywie: planowanie i realizacja inwestycji tonażowych podejmowane są na okres co najmniej 20 lat, a planowanie budowli morskich na minimum 30 i więcej lat.

– Uczestnictwo w dziwnej grze, której na imię globalizacja, oznacza konieczność usystematyzowania i wytyczania kierunków działań o charakterze strategii dalszego działania. Stąd m.in. należy dążyć do opanowania i zrozumienia reguł globalizacji. A to, po raz kolejny, jest wskazaniem, że tworzenie przyjaznych warunków dla przedsiębiorców w otoczeniu zewnętrznym, wymaga zaangażowania, twórczej inspiracji, wykorzystania wiedzy i doświadczenia liderów w biznesie. Zgłoszenie 310 wniosków i postulatów na etapie konsultacji społecznych, okazało się, przynajmniej w części, spełnieniem tego postulatu. Nadal aktualny jest jednak postulat o pilnej potrzebie zdefiniowania doktryny morskiej państwa, sformułowany w trakcie I Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie w dniach 12-15 czerwca 2013 r. Przykładem takiego podejścia do spraw morskich są, m.in., Holandia i Dania, realizujące ekspansję kapitału w gospodarce globalnej, choćby poprzez bieżące wytyczanie strategii wyprzedzających konkurencję. Zadanie to wypełniają prężnie działające klastry morskie. Weryfikacja zgłoszonych postulatów środowiskowych zostanie podjęta i wzbogacona w trakcie II Międzynarodowego Kongresu Morskiego, zaplanowanego w dniach 12-14 czerwca 2014 r. – dodaje sekretarz ZAP.

0 za dużo doktrynerów
za mało biznesmenów.
09 styczeń 2014 : 09:14 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter