Prawo, polityka
Premier Donald Tusk i minister skarbu Aleksander Grad wezmą w środę udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod terminal LNG w Świnoujściu. Minister będzie także uczestniczył w inauguracji Europejskiego Centrum Szkoleniowego LNG w Akademii Morskiej w Szczecinie. Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System. Terminal będzie kosztować ok. 2,9 mld zł. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r. Rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu powinien nastąpić rok później. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji. Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG. Inwestycje Gaz-Systemu są elementem unijnej strategii zbudowania zintegrowanego systemu przesyłowego w tej części Europy, tzw. gazowego korytarza północ-południe. Zakłada on połączenie powstającego terminalu LNG w Świnoujściu, przez południową Polskę, Czechy, Słowację, Węgry z terminalem Adria LNG w Chorwacji i ewentualnie z gazociągiem Nabucco. Projekt ten pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo dostaw gazu w naszej części Europy. Europejskie Centrum Szkoleniowe LNG to wspólne przedsięwzięcie spółki Polskie LNG, Akademii Morskiej w Szczecinie i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Będzie pierwszym w naszej części kontynentu i jednym z najnowocześniejszych na świecie. Zajmie się kształceniem specjalistów obsługi instalacji LNG, wykorzystywanych w tym będzie m.in. wiele symulatorów najnowszej generacji wiernie odwzorowujących warunki pracy gazoportu. Na świecie funkcjonuje obecnie blisko 70 obiektów służących do odbioru LNG. Budowanych jest około 20, w planach są kolejne inwestycje. Na 19 gazoportów działających w Europie jest zaledwie kilka ośrodków kształcących specjalistów w tej branży (np. w Wielkiej Brytanii). Specjaliści w tym zakresie szkolą się obecnie głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych. Niezależnie od szkolenia wysokokwalifikowanych specjalistów z zakresu transportu LNG i eksploatacji terminali Akademia Morska w Szczecinie zamierza szkolić na specjalistycznych kursach zawodowych całą załogę terminalu LNG oraz pracowników instytucji wspomagających (port, holowniki, cumownicy, Urząd Morski).

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter