W Świnoujściu w miniony długi weekend miały miejsce aż dwie operacje portowe, które wykonane zostały po raz pierwszy.
10 listopada miał miejsce pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu, którego operatorem jest Gaz-System. 11 listopada zaś – w Terminalu Promowym w Świnoujściu, po raz pierwszy w Polsce nastąpiło bunkrowanie promu z napędem LNG w relacji burta do burty, informuje Weronika Gocłowska, rzecznik prasowa ZMPSiŚ.
- Peter Pan, prom niemieckiego przewoźnika TT-Line, został zatankowany z bunkierki Avenir Ascencion paliwem dostarczonym przez ORLEN. Wspólnie z partnerami mieliśmy więc naprawdę pracowity weekend - podkreśla Gocłowska.
Załadunek paliwa LNG był możliwy przy nabrzeżu drugim, powstałym w wyniku rozbudowy terminalu LNG. Projekt pn. Rozbudowa części morskiej Terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu – budowa nabrzeża dla statków umożliwiającego załadunek skroplonego gazu ziemnego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, został zrealizowany w ramach instrumentu CEF 2014-2020. Wyskość dofinansowania wyniosła niemal 28 mln zł.
- Dzięki rozbudowie znacznie zwiększyły się możliwości terminalu, a 10 listopada mogła nastąpić pierwsza komercyjna operacja załadunku w historii Terminalu LNG - dodaje rzecznik prasowa ZMPSiŚ.
Bunkierka Avenir Ascencion z gazem z terminalu w Świnoujściu wpłynęła następnego dnia do Terminalu Promowego w Świnoujściu, by zabunkrować paliwo LNG w relacji burta do burty na prom Peter Pan.
Na czym polega wyjątkowość tej operacji?
- Do tej pory bunkrowanie na wodzie odbywało się u nas z użyciem paliw standardowych, tym razem, po raz pierwszy zatankowano prom o przyjaźniejszym dla środowiska napędzie na paliwo LNG - wyjaśnia Weronika Gocłowska.
LEW/Rel/ZMPSiŚ
