Porty, logistyka

PKP PLK poinformowały w środę o podpisaniu umowy na modernizację linii kolejowej z Lęborka do Łeby wraz z budową odcinka nowej linii w kierunku przyszłej elektrowni jądrowej. Inwestycja o wartości blisko 1,5 mld zł ma być gotowa w 2029 r. - dodano.

Spółka wyjaśniła, że w ramach zadania zmodernizowany zostanie 32-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 229 między Lęborkiem a Łebą.

- Przebudowane zostaną stacje i przystanki Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica oraz Łeba. Powstanie także nowy przystanek Lębork Zachodni. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi, pasażerskie i towarowe, pojadą z prędkością do 120 km/h. Linia zostanie zelektryfikowana – poinformowano.

Zwrócono uwagę, że aktualnie na trasie połączenia pasażerskie realizowane są wyłącznie w okresie letnim, a realizacja prac stworzy nowe możliwości dla przewoźników w kontekście zapewnienia całorocznych połączeń kolejowych.

W obszarze stacji Steknica rozpocznie się budowa nowego odcinka linii kolejowej nr 230 w kierunku planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz stacji Choczewo. Na 30-kilometrowej trasie powstaną nowe stacje i przystanki Szczenurze, Sarbsk, Osetnik, Słajszewo – Elektrownia, Lubiatowo – Kopalino, Jackowo oraz przebudowana zostanie istniejąca stacja Choczewo – wylicza Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

Dodał, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Ponadto, jak informuje PKP PLK, linia zostanie zelektryfikowana, a co istotne dla transportu materiałów budowlanych na plac budowy elektrowni, stacje zostaną przystosowane do obsługi pociągów towarowych o długości do 750 metrów oraz nacisku osi 221 kN.

- Łącznie na obu liniach zostanie zbudowanych lub przebudowanych 115 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przejścia pod torami, przejścia dla zwierząt i przepusty. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnią nowe urządzenia systemu sterowania. Zmodernizujemy także przejazdy kolejowo – drogowe, co podniesie poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów – podkreśla przedstawiciel PKP PLK.

Zadanie pn. „Wykonanie robót na odcinku Lębork – Łeba – Steknica – Słajszewo Elektrownia – Choczewo”, w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”, zrealizuje firma Torpol za kwotę 1,44 mld zł netto (1,77 mld zł brutto), ze środków budżetu państwa. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2029 r.

PKP PLK przypomniały również, że we wrześniu br. podpisana została umowa na prace remontowe na trasie alternatywnej do elektrowni jądrowej, tj. na odcinku linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem.

Trzecim etapem w ramach projektu będzie modernizacja linii nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo. Realizacja prac zapewni dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei po ponad 30 latach. Wybranie wykonawcy dla tego etapu planowane w II kwartale 2026 r., a zakończenie wszystkich prac w 2029 r. – poinformowano.

Elektrownia w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino ma mieć trzy bloki w technologii AP1000 Westinghouse. Wykonawcą będzie konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Rozpoczęcie budowy części jądrowej w postaci wylania tzw. pierwszego betonu jądrowego planowane jest na 2028 r., rozpoczęcie komercyjnej pracy pierwszego bloku ma nastąpić w 2036 r.

Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter