Porty, logistyka

Codzienne dostawy ogromnych ilości piasku z lądu i morza, nawet do 30 tys. m³. Intensywne prace na wszystkich frontach, nowe nabrzeża i platformy. Tak wygląda obecnie budowa terminala T5 na terenie Baltic Hub. Mimo niesprzyjającej pogody w okresie wakacyjnym inwestycja przebiega zgodnie z planem, a wkrótce rozpocznie się realizacja kluczowych elementów - informuje generalny wykonawca Grupa NDI.

Pierwsza faza budowy terminala T5 obejmuje zagospodarowanie 21-hektarowego terenu na potrzeby zaplecza montażowego dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Za realizację odpowiada spółka Istrana, a projekt współfinansuje Polski Fundusz Rozwoju.

- Terminal T5 rośnie w oczach, intensyfikujemy roboty na każdym froncie. Przywozimy dziennie 30 tys. m³ piasku zarówno ze źródeł lądowych, jak i morskich. Wykonaliśmy już montaż wszystkich instalacji dla wszystkich kotew klapowych na nabrzeżu outbound i kontynuujemy je na nabrzeżu inbound. Jeśli chodzi o roboty kafarowe, zostawiliśmy jedynie przerwę w ścianie wschodniej - jest to przerwa technologiczna, pozwalająca wpuszczać jednostki pogłębiarki, które zasypują terminal od strony wody – mówi Łukasz Jagalski, Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.

Na terenie budowy powstało też nabrzeże temporary, a więc nabrzeże tymczasowe, gdzie odbywają się roboty związane ze składaniem kotew klapowych i ich transportem na plac budowy. Na nabrzeżu outbound została przygotowana platforma robocza pod wykonanie pali CFA (pale wiercone, formowane w gruncie), która wynosi ponad 160 metrów.

- Z każdym dniem powiększamy naszą powierzchnię, gdzie możemy składować materiały i wykonywać dodatkowe drogi technologiczne. Dzięki uprzejmości Baltic Hub mamy dodatkowe przejście technologiczne, poprawiające logistykę budowy, zwłaszcza jeśli chodzi o dostawy koszy zbrojeniowych do pali CFA. Przygotowujemy się nie tylko do rozpoczęcia wykonania pali, ale też do jak najszybszego rozpoczęcie robót żelbetowych – kontynuuje Łukasz Jagalski.

Pogoda tego lata była zmienna, ale dzięki nowym rozwiązaniom logistycznym wewnątrz basenu T5, otwarciu tymczasowego miejsca cumowania i załadunku jednostek, ekipa budowlana była w stanie zminimalizować jej negatywny wpływ na realizację.

W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 ha. W pierwszych latach użytkowania, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjne morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base).

rel/Grupa NDI

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter