Porty, logistyka

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę nowego falochronu osłonowego w porcie rybackim w Pucku. Jego łączna długość wyniesie 427,2m, a wartość inwestycji to ok 50 mln zł brutto. Prace rozpoczną się jeszcze we wrześniu, a ich głównym celem jest osłona Basenu Rybackiego przed nadmiernym falowaniem i polem lodowym.

W wydarzeniu wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jacek Karnowski, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz oraz władze lokalne: burmistrz Miasta Pucka Hanna Pruchniewska i starosta pucki Jarosław Białk.

Obecni byli pomorscy parlmentarzyści: Kazimierz Plocke i Sławomir Rybicki oraz przedstawiciel inwestora i wykonawcy, w osobach dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anny Stelmaszyk-Świerczyńskiej oraz Dyrektora Budownictwa Ogólnego STRABAG Przemysława Kulisia.

Podpisanie umowy na budowę nowego falochronu osłonowego w porcie rybackim w Pucku. Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Wiceminister Arkadiusz Marchewka przypomniał, że 105 lat temu w porcie w Pucku doszło do zaślubin Polski z morzem.

- To wtedy rozpoczął się rozwój gospodarki morskiej, który to rozwój dzisiaj kontynuujemy, realizując takie inwestycje jak ta. To jest niezwykle istotne z punktu widzenia działalności mniejszych regionalnych portów i to pokazuje jasno, że w te mniejsze regionalne porty inwestujemy duże pieniądze – podkreślił.

Zaznaczył, że porty to szeroko rozumiane bezpieczeństwo gospodarcze, militarne i energetyczne.

- Zdajemy sobie z tego sprawę i w to bezpieczeństwo inwestujemy. Dlatego inwestycje, również w tych małych portach, świadczą o tym, że stawiamy na gospodarkę morską i chcemy, aby te mniejsze regionalne porty również stanowiły bardzo istotne miejsce na mapie całego wybrzeża – powiedział wiceminister.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

- Dzisiejsze wydarzenie to wyjątkowy moment dla Pucka, ale warto podkreślić, że ostatnie miesiące przyniosły także wielkie dni dla Łeby, Ustki i Gdańska. Realizowane tam inwestycje – porty instalacyjne i porty serwisowe – to przedsięwzięcia, jakich te miejscowości nie doświadczyły od ponad stu lat – przypomniał minister Jacek Karnowski

Z kolei poseł na Sejm RP, Kazimierz Plocke podkreślil wyjątkowe położenie Pucka.

- Puck i cały powiat to jeden z najbardziej morskich rejonów w Polsce. Warto o tym pamiętać, dlatego też inwestycje, które dotyczą morza i portów stanowią tutaj zdecydowanie „kroki milowe”. Jesteśmy w porcie morskim i jesteśmy w powiecie morskim, stąd o sprawy morskie należy zabiegać nieustannie - mówił poseł.

FOTORELACJA

- To nie jest tylko ponad 400 metrów falochronu, chroniącego port przed wiatrami zachodnimi. Przez lata łodzie były tu wielokrotnie uszkadzane właśnie dlatego, że brakowało odpowiedniej osłony zarówno od strony północnej, jak i zachodniej. Dziś, dzięki inwestycji zrealizowanej przez miasto przy wsparciu środków europejskich, północna część portu jest już zabezpieczona – każdy północny wiatr napotyka tu skuteczną barierę. Dotychczas brakowało jednak ochrony od strony zachodniej, a ta inwestycja wreszcie wypełnia tę lukę – mówił marszałek Mieczysław Struk. – Ta inwestycja jest niezwykle ważna dla rybaków, dla podtrzymania funkcji rybackich. To również wielki zastrzyk finansowy dla Pucka. Dzięki tej inwestycji port pucki nabiera ogromnego znaczenia i dla rybaków i dla żeglarzy – dodał.

Burmistrz Miasta Pucka, Hanna Pruchniewska w swoim wystąpieniu powiedziała, że wszyscy (w Pucku) długo czekali na ten moment.

- Warto uświadomić sobie, jak wielka jest to inwestycja. Dla mieszkańców Pucka i naszych gości szczególnie ważna będzie informacja, że po falochronie będzie można spacerować. W Pucku staramy się pielęgnować historię i dbać o to, aby żyło się nam dobrze tu i teraz, ale zawsze myślimy także o przyszłości. Ten falochron, ta inwestycja, to właśnie przyszłość naszego miasta - mówiła.

Burmistrz Miasta Pucka Hanna Pruchniewska. Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Obecna infrastruktura portu nie zabezpiecza we właściwy sposób warunków spokojnego cumowania jednostek pływających. Brak odpowiednio osłoniętego zaplecza postojowego znacznie ogranicza również jego funkcjonalność

Budowa falochronu osłonowego zabezpieczy port od strony zachodniej przed nadmiernym falowaniem i lodem.

- Głównym celem tego projektu jest osłona portu. Nowy falochron pod względem konstrukcyjnym, technicznym i środowiskowym będzie kompatybilny z otwartą w 2023 roku mariną. Obecnie oba baseny portowe – rybacki i żeglarski są tylko częściowo osłonięte od falowania. Istniejący, pływający falochron wyspowy w niewielkim stopniu zabezpiecza port przed wiatrami zachodnimi. Natomiast nowy falochron da taką ochronę, zarówno od zachodu jak i północy, a także przed lodem. Nasze działania mają na celu także poprawę bezpieczeństwa i komfortu pracy rybaków, stąd oprócz samego falochronu budujemy również nabrzeże, slip do wodowania jednostek oraz pirs pod bramownicę portową. Powstanie także plac manewrowy, na którym zlokalizowana będzie taca pod ruszt do suszenia sieci i taca do mycia kadłubów jednostek rybackich – podkreśliła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Przedmiotem właśnie podpisanej umowy są roboty budowlane, polegające na budowie falochronu osłonowego (zachodniego) w porcie Puck wraz z Nabrzeżem Południowym. Obejmują one wykonanie następujących obiektów:

• falochronu osłonowego o konstrukcji mieszanej (nabrzeże z parapetem oraz narzut ochronny z kamienia naturalnego) o łącznej dł. 427,2 m;
• toru podejściowego wraz z oznakowaniem nawigacyjnym;
• nabrzeża Południowego (odcinek wysoki, odcinek niski) o łącznej długości 100,7 m;
• slipu do wodowania małych jednostek;
• pirsu pod bramownicę portową;
• kierownicy wejściowej;
• tacy do mycia małych jednostek
• tacy pod ruszt do suszenia sieci;
• placu postojowego;
• instalacji wodociągowej, sanitarnej, elektrycznej oraz kanalizacji deszczowej.

Na wykonawcę robót wybrano firmę STRABAG Sp. z o.o., z którą Urząd Morski w Gdyni współpracował już wcześniej przy realizacji opaski brzegowej w Kuźnicy.

- STRABAG ma bogate doświadczenie w realizacji tego typu projektów. Wspomnę, że byliśmy wykonawcą wielu znaczących inwestycji hydrotechnicznych w Polsce. Wśród nich znajdują się m.in. Nabrzeże Oliwskie w Porcie Gdańsk, Nabrzeże Włoskie w Porcie Gdynia, a także Port Jachtowy w Łebie. Byliśmy także odpowiedzialni budowę falochronu zabezpieczającego ujście przetoki Jeziora Jamno oraz realizację bazy lodołamaczy w Szczecinie a także modernizację portu rybackiego w Świnoujściu. Wspomniane projekty dowodzą, że zespół naszych ekspertów posiada bogate doświadczenie w realizacji projektów hydrotechnicznych które z pewnością wykorzystamy na budowie w Porcie Puck – dodaje Przemysław Kuliś, Dyrektor Budownictwa Ogólnego STRABAG.

Przemysław Kuliś, Dyrektor Budownictwa Ogólnego STRABAG. Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

W ramach inwestycji zostaną wykonane również roboty czerpalne, z których ok 70% pozyskanego materiału zostanie wykorzystane do wzmocnienia brzegu morskiego. Z uwagi na turystyczny charakter regionu, prace refulacyjne nie będą prowadzone w okresie od 15 czerwca do 15 sierpnia. Dodatkowo, wszystkie prace, w tym pogłębiarskie, odbywać się będą przy czynnym torze podejściowym do portu, tak aby nie zakłócać jego codziennej eksploatacji.

Wykonawca robót będzie zobowiązany prowadzić monitoring geodezyjny oraz regularne kontrole stanu technicznego budowli i instalacji zlokalizowanych w sąsiedztwie prowadzonych robót. Prowadzony będzie również stały nadzór archeologiczny oraz przyrodniczy. Przed rozpoczęciem prac wykonane zostanie także badanie i wydobycie obiektów ferromagnetycznych.

Umowę zawarto na 36 miesięcy, jednak z dużym prawdopodobieństwem nowy falochron w puckim porcie gotowy będzie już w 2027 roku. Środki na realizację przedsięwzięcia pochodzą w całości z budżetu państwa.

LEW/rel Urząd Morski w Gdyni, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter