Porty, logistyka

Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu ładunków do trójmiejskich portów. Lepszą przepustowość dla pociągów towarowych jadących do portu w Gdańsku zapewni budowa dodatkowego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański – poinformowały w poniedziałek 1 września Polskie Linie Kolejowe S.A., dodając, że ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i realizację zadania ze środków budżetu państwa.

Rozwój bałtyckich portów to rozwój polskiej gospodarki, a niezbędnym czynnikiem w tym procesie jest wzrost znaczenia kolei w przewozie towarów do nabrzeży – ich sprawny dowóz oraz odbiór. Kolejne inwestycje PLK SA zapewniają wydajniejszy, bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny transport ładunków, z korzyścią dla otoczenia, bo więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach, czytamy w komunikacie.

Ogłoszone postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dotyczy zadania pn. „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”.

W ramach zadania planujemy dobudowę czwartego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański (jako tor nr 2 linii kolejowej nr 260 Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański). 4-torowy układ poprawi przepustowość na trasie w kierunku portu w Gdańsku oraz pozwoli na odseparowanie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Stworzy to możliwości przygotowania lepszej oferty pasażerskiej, poprawy warunków prowadzenia ruchu oraz lepszej dostępności komunikacyjnej Trójmiasta dla reszty kraju – poinformowało PLK S.A.

Zadanie, poza budową nowego toru, zakłada również przebudowę na dwukrawędziowe peronów nr 2 na przystankach Skowarcz, Różyny i Cieplewo. Nowy tor wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, w tym systemu ERTMS, będą dostosowane do prędkości pociągów do 200 km/h.

Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest w I kwartale 2026 r., a realizacja prac budowlanych w latach 2028 – 2030. Szacowana wartość prac wynosi ponad 180 mln zł netto ze środków budżetu państwa.

Przygotowywana inwestycja wpisuje się w szereg zrealizowanych i aktualnie prowadzonych zadań umożliwiających dojazd do trójmiejskich portów dłuższym i cięższym pociągom, mogącym przewieźć więcej ładunków.

W latach 2019 – 2024 PLK SA poprawiły kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni, przeznaczając na ten cel ponad 3 mld zł netto ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”.W ubiegłym roku rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Gdynia (od 2021 r. trwały prace na liniach stycznych), mająca istotne znaczenie dla wzrostu potencjału portu w Gdyni. Zadania realizowane przez PLK SA stanowią odpowiedź na potrzebę zwiększenia potencjału przewozowego na sieci linii kolejowych.

LEW/rel (Źródło: PLK S.A.), Fot. Szymon Danielek / PLK S.A.

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter