9,3 proc. wzrost przeładunków kontenerów w pierwszej połowie 2025 roku odnotwał port w Hamburgu – poinformowało biuro prasowe niemeickiego portu.
W pierwszym półroczu port obsłużył 4,2 mln TEU, co stanowi wzrost o 9,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przy czym import wzrósł o 11,6 proc., a eksport o 6,9 proc. Kontenery stanowiły 41,2 mln ton całkowitego przeładunku towarów ogólnych w porcie, wynoszącego 57,8 mln ton w pierwszej połowie br., co oznacza wzrost o 3,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Port poinformował, że wolumeny ładunków suchych masowych i konwencjonalnych „nieznacznie spadły”.
W sektorze kontenerowym port zapoczątkował nowe usługi łączące go z szlakami handlowymi na Morzu Śródziemnym, Bliskim Wschodzie, Dalekim Wschodzie i w Indiach. W pierwszej połowie roku nastąpiły zmiany w sojuszach, w tym nowa współpraca Gemini między firmą Hapag-Lloyd z siedzibą w Hamburgu a duńską linią Maersk, a także samodzielna działalność MSC na głównych szlakach handlowych wschód-zachód.
– Cieszymy się, że port w Hamburgu może w tak dużym stopniu skorzystać z nowych usług liniowych i restrukturyzacji przedsiębiorstw żeglugowych. W porównaniu z konkurencyjnymi portami, Hamburg może tym samym stanowić niezwykle pozytywny przykład i zdobywać udział w rynku – mówi Axel Mattern, dyrektor generalny Port of Hamburg Marketing.
Głównymi regionami napędzającymi wzrost portu był handel z Azją i krajami bałtyckimi. Handel z Azją wzrósł o 10,7 proc. do 1,8 mln TEU, a handel z portami z rejonu Morza Bałtyckiego wzrósł o 20,8 proc. do 734 000 TEU. Ponadto odnotowano 93,2 proc. wzrost wolumenu w handlu z Malezją do 169 000 TEU, co przypisano zmianie tras przeładunkowych.
W pierwszej połowie 2025 roku liczba zawinięć statków o pojemności powyżej 24 000 TEU wzrosła o 29,6 proc. do 127 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Jedyny znaczący spadek odnotowano w przypadku wolumenów z USA, które w pierwszej połowie roku spadły o 19,3 proc. do 275 000 TEU, co według portu „można również przypisać zawirowaniom spowodowanym polityką handlową administracji amerykańskiej”.
LEW (Źródło: Port Hamburg)
