Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział w poniedziałek, że w najbliższych tygodniach ogłoszone zostaną dwa przetargi na modernizację linii kolejowych, co ma usprawnić połączenie z portami w Gdańsku i Gdyni.
Podczas briefingu w Gdańsku z udziałem wiceministra funduszy i polityki regionalnej Jacka Karnowskiego poświęconego integracji transportu kolejowego z logistyką portową Malepszak podkreślił, że przewozy intermodalne to ogromna szansa dla kolei towarowej. Poinformował, że w ciągu najbliższych dwóch tygodni ogłoszone zostaną dwa duże przetargi, ważne dla infrastruktury kolejowej Pomorza. Jednym z nich jest przetarg na budowę czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim.
- Zasadniczo będzie on przeznaczony dla pociągów towarowych, wyjeżdżających z portu w Gdańsku, aby ruch pasażerski był w pełni odseparowany od ruchu towarowego – powiedział.
Drugi przetarg będzie dotyczył kolejnego etapu modernizacji linii kolejowej nr 201, na odcinku od Gdańska Osowej do Gdyni Głównej.
- 16 kilometrów bardzo gruntownej modernizacji tego odcinka, z rozbudową układu torowego, aby możliwe było jego wykorzystanie w pełni pod ruch towarowy – dodał wiceminister.
Podkreślił, że celem jest wykorzystanie potencjału polskich portów do zwiększania udziału kolei w transporcie towarowym.
- Przewozy intermodalne, przewozy (towarów), które przypływają do portów na Bałtyku, to jest ogromna szansa dla kolei towarowej – stwierdził Malepszak.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski przypomniał, że za 10 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy PKP PLK zmodernizują blisko 800 km linii kolejowych.
- To jest wielka rzecz, bo kolej rośnie w siłę i kolej ma przyszłość. A dla nas, jako dla ludzi, którzy żyją z portów w Gdańsku, Gdyni, Ustce, Władysławowie i w Łebie jest rzeczą zasadniczą, aby linie kolejowe się rozwijały - powiedział.
Według informacji przekazanych w poniedziałek przez PKP PLK, realizacja robót budowlanych na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański planowana jest w latach 2028-2030. Realizacja robót wraz z pozyskaniem kompletu dopuszczeń na linii kolejowej 201 na odcinkach Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo (w ramach 4 kontraktów) planowana jest w latach 2025-2032 r.
Fot. ilustracyjne: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
