Porty, logistyka

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział w poniedziałek, że w najbliższych tygodniach ogłoszone zostaną dwa przetargi na modernizację linii kolejowych, co ma usprawnić połączenie z portami w Gdańsku i Gdyni.

Podczas briefingu w Gdańsku z udziałem wiceministra funduszy i polityki regionalnej Jacka Karnowskiego poświęconego integracji transportu kolejowego z logistyką portową Malepszak podkreślił, że przewozy intermodalne to ogromna szansa dla kolei towarowej. Poinformował, że w ciągu najbliższych dwóch tygodni ogłoszone zostaną dwa duże przetargi, ważne dla infrastruktury kolejowej Pomorza. Jednym z nich jest przetarg na budowę czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim.

- Zasadniczo będzie on przeznaczony dla pociągów towarowych, wyjeżdżających z portu w Gdańsku, aby ruch pasażerski był w pełni odseparowany od ruchu towarowego – powiedział.

Drugi przetarg będzie dotyczył kolejnego etapu modernizacji linii kolejowej nr 201, na odcinku od Gdańska Osowej do Gdyni Głównej.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział dwa przetargi na modernizację linii kolejowych, co ma usprawnić połączenie z portami w Gdańsku i Gdyni. Fot. Pomorskie.eu

- 16 kilometrów bardzo gruntownej modernizacji tego odcinka, z rozbudową układu torowego, aby możliwe było jego wykorzystanie w pełni pod ruch towarowy – dodał wiceminister.

Podkreślił, że celem jest wykorzystanie potencjału polskich portów do zwiększania udziału kolei w transporcie towarowym.

- Przewozy intermodalne, przewozy (towarów), które przypływają do portów na Bałtyku, to jest ogromna szansa dla kolei towarowej – stwierdził Malepszak.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski przypomniał, że za 10 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy PKP PLK zmodernizują blisko 800 km linii kolejowych.

- To jest wielka rzecz, bo kolej rośnie w siłę i kolej ma przyszłość. A dla nas, jako dla ludzi, którzy żyją z portów w Gdańsku, Gdyni, Ustce, Władysławowie i w Łebie jest rzeczą zasadniczą, aby linie kolejowe się rozwijały - powiedział.

Według informacji przekazanych w poniedziałek przez PKP PLK, realizacja robót budowlanych na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański planowana jest w latach 2028-2030. Realizacja robót wraz z pozyskaniem kompletu dopuszczeń na linii kolejowej 201 na odcinkach Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo (w ramach 4 kontraktów) planowana jest w latach 2025-2032 r.

Fot. ilustracyjne: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter