Port Kłajpeda poinformował o rozpoczęciu budowy instalacji produkcji i dostaw zielonego wodoru. Ten etap projektu zostanie zakończony w ciągu kilku miesięcy, a do następnej wiosny port będzie pierwszym w Litwie i krajach bałtyckich, w którym będzie produkowany zielony wodór.
- Dotarliśmy do bardzo ważnego etapu tego ambitnego projektu – etapu, który jest teraz widoczny nie tylko w dokumentach, ale także w terenie: trwają prace budowlane. Inwestujemy w przyszłość, ponieważ postrzegamy port w Kłajpedzie jako ekologiczny, konkurencyjny i atrakcyjny – powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Państwowego Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Firma Gevalda, która wygrała przetarg publiczny ogłoszony przez Zarząd Portu w Kłajpedzie, ma zakończyć budowę do końca roku, a potem nastąpi montaż i testowanie urządzeń do wytwarzania wodoru. Wszystkie prace budowlane i instalacyjne mają być zakończone do lutego przyszłego roku.
Stacja ma produkować 127 ton wodoru rocznie, z czego część zostanie wykorzystana do zasilania pierwszego na Litwie statku, napędzanego ekologicznym wodorem, którego budowa dobiega końca w stoczni Western Baltija Shipbuilding.
Chodzi tu o zbiornikowiec, zamówiony przez Zarząd Morskiego Portu Kłajpeda, który będzie służył do odbioru i przetwarzania zanieczyszczeń z innych statków, zawijających do tego portu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, statki te są zobowiązane do przekazania wytworzonych odpadów po przybyciu do portu w Kłajpedzie i przed opuszczeniem go.
Głównym zadaniem nowo budowanego zbiornikowca będzie zbieranie wody opadowej, ścieków, szlamu i śmieci, a także zapewnienie efektywnego gospodarowania odpadami. Statek zostanie wyposażony w specjalne zbiorniki i nowoczesną oczyszczalnię wody deszczowej, która po jej uzdatnieniu umożliwi jej przekazywanie do miejskich oczyszczalni ścieków. Statek będzie mógł pracować przez całą dobę i zebrać do 400 metrów sześciennych płynnych odpadów.
W styczniu br. zwodowano kadłub zbiornikowca, który jest obecnie wyposażany. Ma 42 metry długości i 10 metrów szerokości. Układ napędowy składa się z dwóch silników elektrycznych zasilanych akumulatorami o pojemności 2000 kWh oraz innowacyjnego systemu ogniw paliwowych. W zależności od intensywności pracy, statek będzie mógł działać w porcie w Kłajpedzie do 36 godzin bez dodatkowego ładowania.
Projekt budowy statku o łącznej wartości 12 mln euro został zlecony przez władze portowe i jest realizowany przez stocznię Western Baltija Shipbuilding we współpracy z Baltic Workboats.
Natomiast budowa instalacji do produkcji i bunkrowania zielonego wodoru jest realizowana w ramach Planu Odbudowy Gospodarczej i Odporności „Next Generation Lithuania”, finansowanego z unijnego instrumentu na rzecz odbudowy i odporności NextGenerationEU. Całkowity szacowany koszt tej instalacji wynosi około 12 mln euro, z czego około 6 mln euro zostanie sfinansowane ze środków unijnych.
GL / rel (Klaipėdos uostas)
