Porty, logistyka

Gdy mowa o Unity Line, wiele osób myśli przede wszystkim o pasażerach w drodze na wakacje, wygodnych kabinach i skandynawskich widokach. To prawda – od ponad trzech dekad Unity Line jest jednym z liderów w przewozach pasażerskich na trasie Polska–Szwecja. Ale to tylko połowa tej historii.

Drugim, równie istotnym obliczem Unity Line jest świat logistyki, w którym codziennie przez Bałtyk przemieszczają się tysiące ton ładunków: od naczep i wagonów kolejowych, kołowych zestawów drogowych, materiałów budowlanych, transporty długich szyn i skrzydeł turbin wiatrowych, aż po zwierzęta, domki drewniane i samochody rajdowe. To precyzyjna, efektywna i zrównoważona działalność logistyczna, w której promy Unity Line stanowią ważne ogniwa nowoczesnych, europejskich łańcuchów transportowych.

m/f Polonia z torami – unikatowe rozwiązanie w praktyce

Wśród promów kursujących na Bałtyku, m/f Polonia, należąca do floty Unity Line, wyróżnia się czymś unikatowym – jako jedyna jednostka w korytarzu Świnoujście–Szwecja posiada na pokładzie tory kolejowe. Dzięki temu umożliwia przewóz całych zestawów wagonów kolejowych – zarówno z ładunkiem, jak i bez.

Regularnie na pokład m/f Polonii wjeżdżają wagony z Kolei Bałtyckiej, CTL Logistics, DB Cargo czy PKP Cargo. Jednego tylko dnia jednostka potrafi przykładowo obsłużyć na Terminalu w Świnoujściu:

  • wagony zjeżdżające z promu z ładunkiem lub bez ze Szwecji,
  • załadunek wagonów z długimi szynami, których destynacją jest Skandynawia,
  • oraz naczepy drogowe przywiezione kolejowym połączeniem intermodalnym obsługiwanym przez Freightliner Polska na Terminal w Świnoujściu.

To przykład realnie działającego transportu intermodalnego, wpisującego się w europejską strategię „Tiry na tory” – z korzyścią dla środowiska i całej branży TSL.

Rekordy i wyjątkowe ładunki

Unity Line przewozi nie tylko standardowe zestawy drogowe. Firma obsługuje również ładunki ponadnormatywne, które wymagają indywidualnego podejścia logistycznego.

  • Najdłuższy ładunek, który przebył trasę promową, miał aż 58 metrów długości i ważył 96 ton – były to komponenty do siłowni wiatrowych.
  • Długie szyny kolejowe (o długości 60 i 120 metrów) przewożone promem m/f Polonia stanowią ważny kamień milowy dla ekologicznych rozwiązań transportowych. Operacja została przeprowadzona przy ścisłej współpracy producenta, operatorów kolejowych i terminali portowych, w tym m.in. ArcelorMittal, Kolei Bałtyckiej, CTL Logistics i Portu Ystad.
  • Nietypowe transporty – takie jak domki modułowe, auta z rajdu Eurorally, oldtimery, a nawet żywe zwierzęta – pokazują elastyczność operacyjną serwisu Unity Line.

Transport naczep – bez ciągnika i kierowcy

Coraz większą popularnością cieszy się także transport naczep bez ciągników siodłowych – tzw. trailerów. Na terminalu w Świnoujściu są one ładowane na pokład przy pomocy specjalistycznych ciagników. Po stronie szwedzkiej – odbierane i rozwożone przez partnerów logistycznych.

To rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić czas, ograniczyć zaangażowanie zasobów ludzkich i zredukować emisję CO₂. Jednocześnie jest w pełni zintegrowane z usługami portowymi i pozwala utrzymać wysoką rotację ładunków w systemie door-to-door.

Wyniki, które mówią same za siebie

Unity Line transportuje codziennie przez Bałtyk setki pojazdów, wagonów i naczep – w ramach efektywnego i zrównoważonego systemu logistycznego. W ciągu ostatnich 30 lat Unity Line przewiozło ponad 4,3 miliona samochodów ciężarowych. Gdyby ustawić je jeden za drugim, okrążyłyby Ziemię kilka razy.

Nie dziwi więc, że Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał w tym roku tytuł Lidera XIII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT, przyznany za znaczące osiągnięcia w rozwoju transportu kolejowo-promowego. Firma Unity Line aktywnie i efektywnie współtworzyła ten sukces.

Gotowi na więcej!

Zespół cargo Unity Line tworzą doświadczeni specjaliści, którzy rozumieją realia rynku TSL i elastycznie dostosowują ofertę do potrzeb klientów – niezależnie od skali czy charakteru ładunku. Wraz z rosnącym znaczeniem intermodalności w Europie, firma planuje dalszy rozwój tego segmentu, inwestycje w infrastrukturę oraz budowanie nowych partnerstw biznesowych.

Podsumowując, Unity Line to nie tylko rejsy pasażerskie. To także solidny filar logistyki w korytarzu na Bałtyku, który każdego dnia przenosi ciężar transportu na nowe, bardziej zrównoważone tory – dosłownie i w przenośni. Dla firm szukających pewnego, elastycznego i sprawdzonego partnera w przewozach między Polską a Skandynawią – Unity Line otwiera morze możliwości.

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter