Port w Hamburgu poinformował o rozpoczęciu na kilku jednostkach pływających testów paliwa HVO 100, które docelowo ma zastąpić paliwa kopalne, jako etap przejściowy na drodze do zeroemisyjności.
Każdy, kto będąc w Hamburgu spojrzy w stronę portu, z łatwością dostrzeże przynajmniej jeden statek, należący do Flotte Hamburg. To spółka zależna, należąca w całości do portu, będąca kompleksowym zarządcą floty Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburga. Od 2017 roku odpowiada za konsolidację, eksploatację i czarterowanie statków miejskich.
Flota Portu Hamburg obecnie składa się z około 50 statków. To głównie jednostki śródlądowe, pełniące w porcie i mieście różne funkcje, w tym łodzie strażackie i patrolowce policyjne, holowniki, statki hydrograficzne, pomagające w pracach badawczych i konserwacyjnych, pilotówki, a także lodołamacze, zapewniające żeglugę po Łabie w okresie zimowym, jednostki inspekcyjne, pogłębiarki i barki (pchacze).
Zespół Flotte Hamburg liczy 130 pracowników, w tym członków załóg, kapitanów i mechaników pokładowych. Firma wdraża różne rozwiązania na rzecz niskoemisyjnej żeglugi w Hamburgu, główny nacisk kładąc na elektryfikację floty.
Jednakże nie wszystkie statki, będące obecnie w eksploatacji, można zelektryfikować przy użyciu technologii bateryjnej. Dlatego port zdecydował się na wdrożenie etapu przejściowego, rozpoczynając testy paliwa HVO 100, produkowanego przez SHELL we współpracy ze swoim wieloletnim dostawcą – firmą Friedrich G. Frommann GmbH & Co. KG na trzech swoich statkach.
HVO 100, to hydrorafinowany olej roślinny (Hydrotreated Vegetable Oil), czyli biopaliwo odnawialne, wytwarzane z odpadów spożywczych w procesie hydrorafinacji (uwodornienia) olejów roślinnych oraz tłuszczów zwierzęcych.Nie zawiera oleju palmowego i składa się w stu procentach z biokomponentów, zapewniając redukcję emisji dwutlenku węgla nawet o 90 proc., cząstek stałych i węglowodorów o 30 proc., tlenków węgla o 24 proc., zaś tlenków azotu o 9 proc.
Głównym celem tej technologii jest zastąpienie tradycyjnych paliw kopalnych ekologiczną alternatywą, bez konieczności dokonywania modyfikacji w silnikach wysokoprężnych. HVO 100 nie wymaga wymiany floty (co w przypadku dużej liczby taboru pływającego w większości wyposażonego w tradycyjny napęd ma duże znaczenie), ma wyższą liczbą cetanową, lepiej działa w zimie i jest łatwiejszy w przechowywaniu, niż tradycyjny olej napędowy. HVO 100 testowany przez Flotte Hamburg spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju określone w dyrektywie RED II UE.
Pierwszą jednostką w Hamburgu, która przetestuje działanie na tym biopaliwie, będzie Hafenkapitän. Pozostałe dwie, to statek badawczo-pomiarowy Deepenschriewer III oraz transportowo-inspekcyjny Neßsand.
Jeśli próby zakończą się sukcesem, HVO 100 może zostać wprowadzone w całej flocie Portu Hamburg, która już obecnie wykorzystuje niskoemisyjne paliwa syntetyczne GTL, uzyskiwane z gazu ziemnego (Gas To Liquid - technologia upłynniania gazu).
Produkty GTL, to praktycznie czyste węglowodory parafinowe o doskonałych właściwościach spalania; proces spalania jest czystszy, płynniejszy i przebiega w sposób kontrolowany. Można je stosować w konwencjonalnych silnikach Diesla, w których zapewnia duże obniżenie emisji cząstek stałych, tlenków węgla, węglowodorów i tlenków azotu, nawet w porównaniu z tzw. bezsiarkowym olejem napędowym.
- Chociaż koncentrujemy się na elektryfikacji oraz innowacyjnych systemach napędowych, nasze cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych osiągniemy tylko poprzez uzupełnienie tych działań o innowacyjne paliwa, takie jak HVO 100. W przypadku statków śródlądowych, to obecnie najbardziej pragmatyczne rozwiązanie przejściowe – podkreśla Karsten Schönewald, dyrektor zarządzający Flotte Hamburg.
Testy biopaliwa HVO 100, to kolejny etap wdrażania jednolitej strategii środowiskowej, dzięki konsolidacji zarządzania wszystkich statków miejskich przez jeden podmiot - Flotte Hamburg. Firma stawia na paliwa niskoemisyjne i systemy oczyszczania spalin, a także energooszczędną eksploatację statków. Planowane jest również wykorzystanie innowacyjnych technologii napędowych, takich jak napęd wodorowy, we współpracy z Politechniką w Hamburgu.
GL
