Porty, logistyka

W poniedziałek 26 maja br. w siedzibie Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie, przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni oraz spółki DORACO podpisali umowę dotyczącą przebudowy wejścia do portu w Łebie. Inwestycja będzie realizowana w ramach projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie” ze wsparciem ze środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Dzięki środom z KPO, rząd premiera Donalda Tuska realizuje z powodzeniem inwestycje offshore w portach serwisowych takich jak Łeba. Tutaj powstaną nowe nabrzeża, falochrony, a sam port będzie jeszcze bardziej bezpieczny – podkreślił Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Jak przekazał Urząd Morski w Gdyni, obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów.

Wszyscy, którzy korzystają z portu w Łebie wiedzą, że po pierwsze samo wejście do portu jest trudne, a po drugie, bardzo często w wyniku sztormów, układu falochronów i ruchów rumowiska jest ono zamulane. Naszą intencją jest zabezpieczyć to wejście, żeby było ono bezpieczne – mówiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Ze strony Urzędu Morskiego umowę podpisała dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oraz jej zastępca ds. inwestycyjnych Barbara Olczyk. Spółkę DORACO reprezentowali wiceprezes Radosław Jarosiewicz oraz dyrektor pionu hydrotechniki Piotr Siemaszko. Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Jak podkreśliła dyrekor, port w Łebie z uwagi na odległość od budowanych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku morskich farm wiatrowych ma bardzo ważne znaczenie.

Dla offshoru serwisowanie morskich farm wiatrowych to istotny element, dlatego zależy nam, aby port w Łebie spełniał wszystkie wymagania dla jednostek offshore obsługujących choćby budowaną obecnie pierwszą polską farmę wiatrową Baltic Power, dla której port w Łebie jest najbliższą lokalizacją – dodała dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Przebudowa wejścia do Portu w Łebie obejmie m.in. budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 metrów, przedłużenie falochronu zachodniego o długości około 91 metrów oraz ostrogi po stronie zachodniej. Powstaną również nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnica o średnicy 160 metrów. Zainstalowane zostanie również nowoczesne oznakowanie nawigacyjne całego akwenu.

W systemie „zaprojektuj i wybuduj” DORACO opracuje wszystkie niezbędne projekty i dokumentację. Umowa obejmuje również przygotowanie koncepcji drugiego etapu przebudowy portu, w tym rozbudowę portu zewnętrznego z przedłużonym falochronem wschodnim połączonym z lądem.

Przed nami 65 tygodni intensywnych prac. Pierwszy etap to projektowanie, przed nami również uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji i pozwoleń. Najbliższe miesiące to również gromadzenie niezbędnych do budowy materiałów, które będą składowane w Łebie. Faktycznie rozpoczęcie budowy to druga połowa roku – mówił Radosław Jarosiewicz, wiceprezes DORACO. – W trakcie budowy nie przewidujemy specjalnych utrudnień dla jednostek korzystających z portu w Łebie – zaznaczył wiceprezes DORACO.

W ramach przygotowania do prac budowlanych wszystkie obiekty ferromagnetyczne – zwłaszcza potencjalnie niebezpieczne pozostałości wojskowe – zostaną zlokalizowane i usunięte. Całość inwestycji ma być realizowana pod nadzorem archeologicznym.

Szacowany koszt inwestycji to 132 mln zł brutto. Czas realizacji to sierpień 2026 roku.

W ramach tego samego projektu Urząd Morski w Gdyni prowadzi również remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnątrz portu o łącznej długości około 140 metrów. Prace te obejmują m.in. wymianę ścianki szczelnej na nową, zakotwioną za pomocą kotew gruntowych, a także odtworzenie oczepu i przywrócenie pełnej nośności konstrukcji.

Umowa na te prace, o wartości ponad 5 milionów złotych, została podpisana z firmą ERBUD w marcu 2025 roku. Planowane zakończenie prac to pierwszy kwartał 2026 roku, a obecne zaawansowanie robót wynosi ok. 15 proc. – trwają m.in. prace rozbiórkowe.

Zmodernizowane nabrzeże i pirs pozwolą na skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa załóg, ochrony infrastruktury i środowiska morskiego.

LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7274 3.8028
EUR 4.2455 4.3313
CHF 4.5232 4.6146
GBP 5.0395 5.1413