Porty, logistyka

W czwartek 15 maja br. w Szczecinie rozpoczęła się 11. edycja Międzynarodowego Kongresu Morskiego, jednego z najważniejszych wydarzeń branży morskiej w Polsce i Europie.

Inauguracja konferencji odbyła się w Teatrze Polskim w Szczecinie, uczestniczył w niej premier Donald Tusk, który zapowiedział realizację ambitnego programu „Polskie Morze”.

- Myślimy jak lepiej, mądrzej, intensywniej zagospodarować ten wspaniały pas nad morzem – tę dumę Polski, która ciągnie się od mojego Gdańska do Waszego Szczecina. (...) Chodzi o ideę, aby nasze Pomorze, to Wielkie Pomorze, stało się rzeczywiście jednym z najcenniejszych klejnotów w polskiej koronie - wyjaśniał szef rządu.

Jak podkreślił premier Tusk, wzmacnianie sektora gospodarki morskiej musi odbywać się w duchu repolonizacji, która jest strategią rządu we wszystkich obszarach inwestycyjnych.

- Dobrze wiemy, na czym polega presja państw trzecich spoza Unii Europejskiej – presja cenowa, presja konkurencyjna – i to nie jest konkurencja fair. (...) Polonizacja Bałtyku, uczynienie z Bałtyku „Polskiego Morza” oznacza także polonizację zamówień wszędzie tam, gdzie to będzie możliwe. Nawet, jeśli będzie bardzo trudno, przetargi będą wygrywali polscy dostawcy, polscy producenci. Dotyczy to także budowy naszych statków – tak, jak stało się z promami - zapowiedział Premier Donald Tusk.

Podczas Międzynarodowego Kongresu Morskiego Donald Tusk zadeklarował także budowę nowych statków w polskich stoczniach.

FOTORELACJA

Jedną z pierwszych inwestycji ma być budowa nowego żaglowca, następcy Daru Młodzieży, który od blisko 44 lat służy celom naukowo-dydaktycznym. Drugim statkiem szkoleniowo-badawczym, który ma powstać w polskich stoczniach, jest następca należącego do Politechniki Morskiej w Szczecinie Nawigatora XXI.

Premier Donald Tusk. Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury – minister Dariusz Klimczak i wiceminister Arkadiusz Marchewka zapowiedzieli z kolei "wielkie" inwestycje tj. budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, modernizację linii kolejowej nr 273, tzw. „Nadodrzanki” czy budowę zachodniej obwodnicy Szczecina wraz z budową tunelu drogowego pod Odrą, co pozwoli lepiej skomunikować szczeciński port.

Podczas czwartkowych obrad odbyło się ponadto nieformalne spotkanie unijnych ministrów odpowiedzialnych za gospodarkę morską.

W piatek 16 maja, drugiego dnia Kongresu, zaplanowano 12 paneli dyskusyjnych z udziałem ponad 70 prelegentów z Polski i Europy.

W programie są najbardziej aktualne tematy związane z szerokorozumianą branżą morską tj. kwestie rozwoju projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich, od strony morza i lądu, przemysł stoczniowy, offshore, śródlądowe drogi wodne, połączenia drogowych i kolejowe stanowiących integralną część europejskich korytarzy transportowych.

LEW, Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6585 3.7325
EUR 4.2289 4.3143
CHF 4.4926 4.5834
GBP 4.9553 5.0555