Porty, logistyka

Jedna z większych inwestycji hydrotechnicznych w Porcie Szczecin dobiega końca – poinformował wykonawca, spółka NDI. Aktualnie trwa ostatni etap prac przy przebudowie Kanału Dębickiego oraz przebudowie i budowie nowych nabrzeży, które otwierają przed portem zupełnie nowe możliwości przeładunkowe i logistyczne.

Inwestycja, która znacząco zmienia możliwości portowe, obejmowała poszerzenie i pogłębienie kanału oraz modernizację kluczowej infrastruktury nabrzeżowej. Dzięki wykonanym pracom, do Szczecina będą mogły zawijać statki o znacznie większym zanurzeniu i ładowności.

W ramach inwestycji poszerzono Kanał Dębicki ze 120 do 200 m i pogłębiono go do głębokości technicznej -12,5 m. Równolegle przebudowano dwa najważniejsze nabrzeża drobnicowe – Czeskie i Słowackie na długości ponad kilometra, oraz zrealizowano budowę nowego nabrzeża Norweskiego o długości 300 m, które stanowi kontynuację nabrzeża Fińskiego i pełni rolę terminala kontenerowego. Dodatkowo wykonano I etap nabrzeża Duńskiego na długości 780 m oraz wykonano umocnienie dna przy nabrzeżu Spółdzielczym i Fińskim.

Modernizacja toru wodnego umożliwi cumowanie jednostek o zanurzeniu do 11 metrów, co oznacza znaczący wzrost potencjału przeładunkowego portu.

Do przebudowy nabrzeża Czeskiego i Słowackiego pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzić stalowych, niemalże 17 km kotew mikropalowych oraz wbudowano ponad 12 tys. m3 betonu – informuje spółka NDI.

Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością był fakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu – mówi Irena Filipek, Kierownik Robót Hydrotechnicznych oraz Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.

Ważnym elementem prac była również budowa pola odkładu na wyspie Ostrów Mieleński.

Na powierzchni blisko 50 ha wybudowano obwałowanie o długości ponad 4,7 km. Powstał most pontonowy przez Duńczycę, który umożliwił komunikację oraz przewóz wcześniej odsączonego na polach odkładu na Ostrowie Grabowskim piasku z robót czerpalnych, który był wykorzystany do budowy obwałowania – dodaje Irena Filipek.

Po zakończeniu budowy pola odkładu rozłożono ponad 3,5-km odcinek rurociągu o średnicy 500 mm, który łączył się bezpośrednio z pracującą na akwenie Kanału Dębickiego pogłębiarką ssąco-refulującą, co umożliwiło jego poszerzenie i pogłębienie.

{no-article-gallery}

W ramach robót czerpalnych wydobyto ponad 1,5 mln m3 urobku – to ilość, która mogłaby czterokrotnie wypełnić stadion Pogoni Szczecin.

Inwestycja jest jednym z kluczowych projektów w ramach rozwoju portów w Szczecinie i w Świnoujściu, który znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne. Inwestorem dla tego zadania jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA., a Generalnym Wykonawcą konsorcjum firm z Grupy NDI.

LEW (Źródło: NDI)

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7527 3.8285
EUR 4.2033 4.2883
CHF 4.4912 4.582
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter