Porty, logistyka

Urząd Morski w Gdyni ogłosił właśnie przetarg na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce. Podobny przetarg, ale na przebudowę wejścia do portu morskiego w Darłowie ogłosili chwilę wcześniej urzędnicy z Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Obie inwestycje związane są z morskimi farmami wiatrowymi i zapleczem serwisowym tych farm planowanym w Darłowie i Ustce.

Przetarg na „Remont istniejącego wejścia do portu morskiego w Ustce” ogłoszono 13 września. Data składania ofert mija 21 października. Wcześniej, w marcu tego roku, podpisano umowę z Pracownią Projektową Budownictwa Hydrotechnicznego Aquaprojekt Sp.z o.o, której zadaniem było opracowanie projektu budowlanego wraz z projektem technicznym, projektami branżowymi, zagospodarowaniem terenu oraz informacją dot. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia.

Zakres prac w Ustce podzielono na dwa etapy. Pierwszy dotyczy remontu Falochronu Wschodniego i Nabrzeża Pilotowego.  W ramach tego etapu ma być usunięty zewnętrzny narzut kamienny i nadbudowa falochronu. Później planowane jest obudowanie istniejącej konstrukcji stalowymi palami rurowymi i stalową ścianką szczelną, odtworzenie nadbudowy falochrony wraz z całą infrastrukturą hydrotechniczną i ponowne nasypanie narzutu kamiennego. Długość falochronu po remoncie wyniesie 336,5 metra. Podobny zakres prac będzie dotyczyć Nabrzeża Pilotowego, które po przebudowie ma mieć 120 metrów długości.

Drugi etap prac w Ustce będzie dotyczyć Falochronu Wschodniego, Ostrogi Helskiej, Nabrzeża Skarpowego, gdzie znajduje się obecnie slip i Nabrzeża Niskiego. Tutaj również planowane jest odtworzenie nadbudowy falochronu, odtworzenie nawierzchni przy slipie i remont ostrogi helskiej. Z terenu awanportu ma być również usunięta dalba dewiacyjna, która od lat już nie jest wykorzystywana.

Po zakończeniu prac, które przewidziano w 2026 roku możliwe będzie przywrócenie głębokości technicznej na wejściu do portu do 7 m. Zakończenie prac ma być zsynchronizowane z uruchomieniem w Ustce bazy serwisowej morskich farm wiatrowych firmy PGE Baltica.

W przypadku Darłowa Urząd Morski w Szczecinie do 12 września przyjmował oferty dotyczące projektu „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”.

Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu zostanie wykonana po obrysie konstrukcji istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym.

Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w darłowskim porcie. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym.

Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zostanie zamontowane nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach (dodatkowo, falochron zostanie oświetlony na całej długości).

Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry.

"Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku falochronu, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu" - czytamy w komunikacie Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Inwestycja wpisuje się także w plany rozwojowe darłowskiego portu, który prócz funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej przygotowuje się także do uruchomienia na swoim terenie terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.

Realizacja zadania w Darłowie jest planowana na lata 2024 – 2026.

Hubert Bierndgarski

+2 Drzewiej,
w PRL zanim wybrano projekt do przebudowy wejścia do portu robiono symulację wejść typowych jednostek zawijających do tegoż portu w różnych warunkach pogodowych i w kilku wariantach przebudowywanego wejścia. W połowie lat 80-tych uczestniczyłem w takim projekcie w szczecińskiej, wtedy WSM. Projekt trwał 6 miesięcy. Przećwiczono na symulatorze kilka tysięcy wejść różnymi jednostkami we wszystkich mozliwych warunkach hydrometeo i kilku wariantach przebudowanego wejścia.
02 październik 2024 : 06:35 JMK | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8954 3.974
EUR 4.2606 4.3466
CHF 4.5409 4.6327
GBP 5.0869 5.1897

Newsletter